ادعای وزارت اطلاعات درباره بازداشت یکی از «طراحان اصلی» انفجارهای کرمان

بر اثر دو انفجار در مراسم سالگرد قاسم سلیمانی در دی ۱۴۰۲ بیش از ۹۰ نفر کشته شدند

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ادعا کرده است بعد از سانحه منجر به کشته شدن ابراهیم رئیسی تا زمان برگزاری دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری، «۷۹ مورد رویارویی مستقیم» با افرادی که «عناصر تروریست» خوانده شده‌اند، داشته است.

بیانیه این وزارتخانه که روز شنبه ۲۳ تیر منتشر شده است، از دستگیری فردی به نام «عبدالله کویته» خبر داده است که او را «یکی از عناصر اصلی طراح و هادی عملیات تروریستی کرمان» خوانده و گفته او به داخل ایران «انتقال» یافته است.

در این بیانیه توضیح داده نشده است که او در کدام کشور بازداشت شده است.

۱۳ دی ماه سال گذشته‌ وقوع دو انفجار در مراسم سالگرد قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران، در کرمان باعث کشته شدن بیش از ۹۰ نفر شد.

گروه حکومت اسلامی موسوم به «داعش» در پیامی مسئولیت این انفجارها را برعهده گرفت و خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد اطلاعات آمریکا نشان از آن دارد که داعش خراسان مسئولیت انفجارهای کرمان را برعهده داشته است.

حدود سه هفته بعد، مقام‌های آمریکایی گفتند پیش از این حمله، ایالات متحده در یک «پیام خصوصی» به جمهوری اسلامی هشدار داده بود که «داعش» قصد انجام «حمله تروریستی» در ایران را دارد. اما مقام‌های ایرانی این مسئه را رد کردند.

بیشتر در این باره: بازداشت «۳۵ نفر در شش استان» در ارتباط با بمب‌گذاری در کرمان؛ هویت سازنده بمب‌ها اعلام شد

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ۲۱ دی‌ماه پارسال از بازداشت ۳۵ نفر در شش استان به عنوان «آمران و مرتبطین» انفجارهای کرمان خبر داد

در این اطلاعیه همچنین طراح و پشتیبانِ اصلی این عملیات فردی تاجیکستانی «با نام مستعار عبدالله تاجیکی» معرفی شده که دو روز پیش از این رخداد «تروریستی» از کشور خارج شده است.

این وزاتخانه هشت روز بعد نیز خبر کشته‌ شدن «دو تروریست از اتباع بیگانه» را اعلام کرد و گفت این دو نفر چند روز پس از انفجارهای کرمان، «با هدف انجام عملیات مجدد» در این شهر وارد ایران شده بودند.

وزارت اطلاعات در بخش دیگری از بیانیه روز شنبه خود از تلاش «گروهک‌های تجزیه‌طلب» مستقر در اقلیم کردستان عراق و همچنین سازمان مجاهدین خلق برای انجام عملیات در داخل ایران بعد از کشته شدن ابراهیم رئیسی خبر داد و مدعی شد این تلاش‌ها ناکام مانده است.

این نهاد امنیتی جمهوری اسلامی اعلام کرده است از ۳۰ اردیبهشت تا ۱۵ تیر امسال در عملیات مختلف، ده‌ها تن دستگیر شده‌اند و «۹ بمب آماده» کشف و خنثی شده است.

بر اساس این بیانیه، بدون تفکیک گروه‌های مخالف اعلام شده استان‌های تهران، البرز، قزوین، خراسان رضوی، فارس، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر در اولویت حملات آنها بوده است.

همچنین به افرادی «سابقه‌دار» اشاره شده است که برای هدایت یا انجام «عملیات انتحاری» وارد ایران شده بودند، اما «شناسایی و بازداشت شدند».