«تلاش» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران برای مهار کشمکش گروه‌های شیعه عراق

این اولین بار نیست که اسماعیل قاآنی در مقاطع حساس و بحرانی در امور عراق دخالت می‌کند

خبرگزاری رویترز از قول منابع مطلع گزارش داد که فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران هفته گذشته در دیدار با رهبران گروه‌های شیعه عراق از آن‌ها خواست انتقاد از نخست‌وزیر این کشور را که پای او به اتهامات مربوط به جاسوسی از سایر سیاستمداران کشیده شده است، متوقف کنند.

این خبرگزاری روز سه‌شنبه سوم مهر با استناد به سخنان هفت منبع عراقی، از جمله اعضای احزابی که اسماعیل قاآنی با آن‌ها دیدار کرده، نوشت که فرمانده نیروی قدس در ملاقات با رهبران این گروه‌ها در شهر بغداد این درخواست را عنوان کرده است.

یک دیپلمات در منطقه نیز این روایت از موضوعات مورد بحث بین اسماعیل قاآنی و سیاستمداران شیعه عراقی را تأیید کرد.

همه این منابع به شرطی که نامشان در گزارش قید نشود با رویترز گفتگو کرده‌اند.

تلاش برای جلوگیری از تضعیف موقعیت محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، نشان دهنده نگرانی‌های جمهوری اسلامی در مورد بی‌ثباتی در کشور همسایه است که تهران از مدت‌ها پیش با تکیه بر گروه‌های سیاسی و شبه‌نظامی شیعه در آن نفوذ فراوانی دارد.

پس از حدود یک سال از شروع جنگ در نوار غزه که به تضعیف شدید گروه حماس و فشار نظامی شدید بر حزب‌الله‌لبنان، متحدان مهم تهران در منطقه، منجر شده است جمهوری اسلامی می‌کوشد از تضعیف بیشتر متحدان خود پیشگیری کند.

بیشتر در این باره: رویترز: پس از سفر قاآنی به بغداد، حملات شبه‌نظامیان به نیروهای آمریکایی متوقف شد

نیروی قدس، بازوی برون مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. این نیروی مسلح و وزارت خارجه ایران به درخواست خبرگزاری رویترز برای اظهار نظر در این زمینه پاسخ ندادند.

به گزارش رویترز از خلال گفتگو با منابع مطلع چنین برمی آید که اسماعیل قاآنی به رهبران «چارچوب هماهنگی» ائتلافی متشکل از گروه‌های سیاسی شیعه که آقای السودانی را برای مقام نخست‌وزیری انتخاب کرده‌اند، گفته است که موقعیت نخست‌وزیر را تضعیف نکنند.

دلیل بحران فعلی اتهامات مربوط به جاسوسی دفتر آقای السودانی از مقامات و سیاستمداران ارشد عراقی است.

فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در این دیدار تأکید کرده که با توجه به گسترش تنش و درگیری در منطقه حفظ ثبات در عراق حیاتی است.

اتهام جاسوسی که مشاوران نخست‌وزیر عراق آن را تکذیب کرده و تاکنون هیچ مدرکی دراثبات آن ارائه نشده است، ماه گذشته از سوی تعدادی از قانونگذاران و رسانه‌های مهم عراقی مطرح شد و موجب بروز اختلافات و کشمکش شدیدی شده است.

صاحبنظران مستقل و کارشناسان طرفدار دولت عراق می‌گویند مخالفان آقای سودانی با هدف تضعیف او در انتخابات پارلمانی سال آینده موضوع جاسوسی را علم کرده‌اند. ولی احزاب مخالف نخست‌وزیر می‌گویند اتهامات جدی است.

خبرگزاری رویترز می‌افزاید که قوه قضائیه عراق تحقیقات در مورد این اتهامات را آغاز کرده و هدایت آن برعهده رئیس شورای قضایی کشور است.

برخی از مقامات عراقی می‌گویند نتایج این تحقیقات سرنوشت سیاسی محمد شیاع السودانی و ادامه کار او در مقام نخست‌وزیری را مشخص خواهد کرد.

این کشمکش‌ها در وضعیت بسیار حساسی برای آقای السودانی روی می‌دهد.

او تلاش می‌کند اقتصاد عراق را پس از دو دهه جنگ و بحران تا زمان برگزاری انتخابات پارلمانی سال آینده سرو سامان دهد و از سوی دیگر، بین نفوذ گروه‌های مسلح شیعه و مورد حمایت ایران و مذاکره در مورد خروج نظامیان آمریکایی از خاک عراق تعادل ایجاد کند.

این اولین بار نیست که اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، در مقاطع حساس و بحرانی در امور عراق دخالت می‌کند.

او در بهمن گذشته پس از حمله یک گروه شبه‌نظامی عراقی به پایگاه نظامیان آمریکا در اردن که به مرگ سه سرباز آمریکایی منجر شد، از گروه‌های مورد حمایت ایران خواست حملات به پایگاه‌های آمریکایی را متوقف کنند.

در ماه‌های پس ازآن حمله‌ای به نیروهای آمریکایی روی نداد.