ثبت‌نام از دختران در رشته نمایشِ هنرستان سوره «ممنوع شد»

گزارش‌ها از ایران از حذف رشته نمایش برای دختران هنرجو در هنرستان سوره حکایت دارد.

هنرستان سوره زیر نظر حوزه هنری وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی است و تنها هنرستانی است که در ایران رشته نمایش برای دختران داشت.

هدیه کیمیایی، خبرنگار اجتماعی در ایران، روز پنج‌شنبه در توییتر خود نوشت که امسال ثبت‌نام ورودی جدید رشته نمایش برای دختران در هنرستان سوره ممنوع شد.

بهمن بابازاده، خبرنگار هنری هم در توییتر خود نوشته است که مقامات هنرستان به شدت در تلاشند که خبر رسانه‌ای نشود.

تاکنون مسئولان هنرستان سوره و حوزه فرهنگی هیچ توضیحی درباره علت حذف رشته نمایش در این هنرستان نداده‌اند، اما این خبر، واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی را به دنبال داشته است.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد دولت ابراهیم رئیسی، که روز چهارشنبه، سوم شهریور، از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد گرفت در برنامه‌ ۸۳ صفحه‌ای خود برای دولت سیزدهم، به وضعیت موجود فرهنگی و هنری کشور و همچنین نهادهای صنفی فرهنگی و هنری ایران به شدت حمله کرده و خانه سینما را «فاقد وجاهت قانونی» و خانه موسیقی نیز را «مهم‌ترین مرکز تولید بحران» معرفی کرده بود.

تهدیدهای آقای اسماعیلی علیه این نهادها، اعتراض طیف‌ وسیعی از هنرمندان را به دنبال داشت. ۲۴ صنف عضو خانه سینما با صدور بیانیه‌ای پرسیدند که او «از جان این سینمای بی‌جان شده چه می‌خواهد؟»

خانه تئاتر نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که این نهاد ترسی از «مرگ» و «ممنوع از کار شدن» ندارد و گفتار و کردار وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی را «رصد» خواهد کرد.

با استفاده از گزارش‌های شبکه‌های اجتماعی و رادیوفردا/ ف. ق./ ف. دو.