مجمع جهانی فولاد از تداوم سقوط تولید تابستانی فولاد ایران خبر داد

آمارهای مجمع جهانی فولاد حاکی از آن است که تولید فولاد ایران در تابستان امسال به شدت کاهش یافته است.

ایران طی چند سال گذشته طی فصل تابستان با کسری فزاینده برق مواجه بوده و تحویل برق به واحدهای فولاد را هر سال محدودتر کرده است.

آخرین گزارش مجمع جهانی فولاد نشان می‌دهد که تولید فولاد ایران در تابستان امسال نسبت به فصل مشابه پارسال ۱۵ درصد افت کرده است.

در مورد ماه اوت (نیمه تابستان) که کسری برق کشور به رقم بی‌سابقه ۲۰ هزار مگاوات رسیده بود، تولید فولاد ایران نسبت به ماه مشابه پارسال حدود ۱۰ درصد، نسبت به اوت ۲۰۲۲ حدود ۳۳ درصد و نسبت به ماه مشابه سال ۲۰۲۱ حدود ۴۴ درصد سقوط کرده است.

همچنین ایران ماه گذشته تنها ۱.۴ میلیون تن تولید فولاد داشته است؛ در حالی که در فصل بهار یا پاییز که واحدهای فولادی با قطعی برق و گاز مواجه نیستند، ایران دو برابر این رقم تولید فولاد دارد.

از لحاظ قیمت‌های جهانی فولاد، فقط کارخانه‌های ساخت فولاد خام ایران در تابستان امسال به خاطر فعالیت نیمه‌کاره و تولید کمتر از ظرفیت، حدود ۱.۵ میلیارد دلار عدم‌النفع داشته‌اند.

بیشتر در این باره: کاهش چشمگیر تولید فولاد ایران در پی کمبود برق

چنین حجم عظیمی از افت تولید فولاد خام، بر فعالیت دیگر صنایع وابسته به فولاد، مانند خودروسازی و حوزه قطعه‌سازی نیز تاثیر منفی گذاشته و برای نمونه، تولید دو صنعت یاد شده در دو ماه ابتدایی تابستان ۱۵ درصد افت کرده است.

نهادهای اقتصادی و صنعتی جمهوری اسلامی تاکنون گزارشی از زیان ناشی از کسری هنگفت برق و گاز بر کل صنایع کشور منتشر نکرده‌اند، اما برخی برآوردهای داخلی که در رسانه‌های ایران بازتاب یافته، از زیان هشت میلیارد دلاری کسری انرژی کشور در سال گذشته خبر می‌داد.

صنعت فولاد کشور از این لحاظ قابل توجه است که هم سهمی ۱۶ درصدی در کل صادرات غیرنفتی کشور دارد و هم یکی از حیاتی‌ترین زنجیره‌های تولیدات صنعتی کشور را تشکیل می‌دهد و از طرفی طی دو دهه گذشته، تقریبا تنها صنعتی در کشور است که با شکوفایی همراه بود و از تولید سالانه هفت میلیون تن به بالای ۳۱ میلیون تن اوج گرفته است.

چند سالی است که صنعت فولاد به همراه دیگر صنایع کشور در تابستان با کسری هنگفت برق و در زمستان با بحران قطعی گاز مواجه هستند.

آمارهای مجمع جهانی فولاد نشان می‌دهد تولید فولاد خام ایران در ۸ ماه ابتدایی سال جاری میلادی ۱۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تن بوده که بخش قابل توجه آن مربوط به تولید فولاد خام در فصل بهار می‌شود؛ دوره‌ای که کمتر کسری برق و گاز دارد.