نشت نفت در نزدیکی خارک، بزرگترین پایانه صادرات نفت ایران

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر از آغاز جمع‌آوری سه لکه حاصل از نشت نفت در چهار مایلی (شش و نیم کیلومتری) جزیره خارک، بزرگترین پایانه صادرات نفت ایران، خبر داد.

محمد شکیبی‌نسب اعلام کرد این نشت در ۲۲ مهرماه از یک خط لوله نفتی گزارش شده و هنگام پایش آب‌های خلیج فارس، دو لکه نفتی نیز توسط پهپادها شناسایی شدند.

او در ادامه گفت تمامی اقدامات برای جلوگیری از گسترش آلودگی و پاکسازی کامل منطقه در حال انجام است.

دقیقا مشخص نیست کدام خط لوله نفتی ایران در نزدیک بندر خارک دچار حادثه شده، اما عبدالرحمن مرادزاده، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر، ۲۰ شهریور امسال در بازدید از این منطقه تصریح کرده بود: «تعویض خط لوله دریایی میدان نفتی ابوذر به خارک ضروری است».

او به فرسودگی این خط لوله اشاره کرد و گفت فعلاً از نشت نفت «به‌صورت موقت» از خطوط لوله زیردریایی نفت در منطقه نفتی ابوذر در غرب جزیره خارک جلوگیری شده و نیاز است دستگاه‌های متولی برای جلوگیری از نشت مجدد نفت اقدامات لازم انجام دهند.

بیشتر در این باره: ادامه افت بارگیری نفت ایران به خاطر تهدید اسرائیل

تقریبا پنج دهه از زمان راه‌اندازی این میدان دریایی می‌گذرد و از همان زمان، یک خط لوله ۲۴ اینچی برای انتقال نفت میدان ابوذر به پایانه نفتی خارک فعال است و طی چند سال گذشته بارها نشت گسترده نفتی در این خط لوله گزارش شده است.

انتشار خبر نشت نفتی در اطراف پایانه خارک در حالی است که طی دو هفته گذشته اخباری از احتمال قرار گرفتن این پایانه نفتی در لیست اهداف احتمالی حمله اسرائیل به ایران منتشر شده است.

پایانه خارک سهمی ۹۰ درصدی در بارگیری نفت صادراتی جمهوری اسلامی دارد.

حتی در روزهای ابتدایی حمله موشکی گسترده ایران به اسرائیل و احتمال حملات تلافی‌جویانه اسرائیل به خارک، ایران نفتکش‌ها را از این جزیره دور کرد و وزیر نفت ایران نیز همراه با برخی مقامات سپاه پاسداران از این تجهیزات بازدید کردند.

آمارهای شرکت‌های کپلر و وُرتکسا نشان می‌دهد ایران در ۱۰ روز ابتدایی حمله به اسرائیل، بارگیری نفت را به یک سوم سطح ماه گذشته رساند و طی یک هفته گذشته نیز با مقدار اندکی افزایش، بارگیری نفت ایران به روزانه ۸۰۰ هزار بشکه رسیده که کمتر از نصف ماه‌های گذشته است.