ابراهیم رئیسی با وجود تحریم‌های بین‌المللی به تاجیکستان سفر می‌کند

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور اسلامی ایران روز پنج‌شنبه ۲۵ شهریور به دعوت رئیس‌جمهوری تاجیکستان به این کشور سفر می‌کند و در نشست سالانه سازمان همکاری شانگهای شرکت خواهد کرد.

تاجیکستان در حالی از ابراهیم رئیسی برای سفر دعوت کرده‌است که نام آقای رئیسی از آبان ۱۳۹۸ در فهرست تحریم وزارت خزانه‌داری ایالت متحده آمریکا و از سال ۱۳۸۹ در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار گرفته است.

ابراهیم رئیسی به عنوان یکی از اعضای هیئت مرگ در تابستان ۶۷ به نقش داشتن در اعدام هزاران زندانی سیاسی متهم است و گفته می‌شود انتخاب او به عنوان رئیس‌جمهوری در ایران، مصونیتی دیپلماتیک در برابر این تحریم‌ها ایجاد خواهد کرد.

با این وجود از زمان انتخاب آقای رئيسی به عنوان رئيس‌جمهور ایران در انتخاباتی که به گفته فعالان سیاسی از سوی شورای نگهبان مهندسی شده بود، نهادهای حقوق بشری و مخالفان جمهوری اسلامی، همواره بر ضرورت تعقیب نقش رئيسی در نقض گسترده حقوق بشر در ایران تاکید کرد‌ه‌اند.

در همین راستا، بیش از ۴۰۰ دانشمند، کارشناس، استاد دانشگاه، و محقق ایرانی‌-‌آمریکایی با نوشتن نامه‌ای از جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، در خواست کردند در جریان سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل، به نقش ابراهیم رئیسی در اعدام‌های سال ۱۳۶۷ در ایران و اتهام جنایت علیه بشریت بپردازد و به آن اشاره کند.

نویسندگان این نامه از رئیس جمهوری آمریکا خواسته‌اند طرح قانونی شماره ۱۱۸ مجلس نمایندگان آمریکا را که از حمایت ۲۵۰ عضو مجلس نمایندگان برخوردار است و می‌گوید «ایالات متحده باید در هرگونه تحقیقات بین‌المللی در مورد کشتارهای غیرقانونی مخالفان ایرانی در سال ۱۳۶۷ مشارکت داشته باشد» را مدنظر قرار دهد.

تعدادی از ایرانیان هم از روز ۲۲ شهریور در اعتراض به رسمیت شناختن دولت رئیسی، توسط کشورهای اروپایی، مقابل پارلمان هلند دست به تحصن زده‌اند.

پیش از این، ۲۵ برنده جایزه نوبل هم ۱۸ شهریور ماه در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل بر «ضرورت تشکیل کمیسیون بین‌المللی تحقیق توسط سازمان ملل متحد برای بررسی جنایت عظیم کشتار» تابستان ۶۷ تأکید کرده و از ابراهیم رئیسی به عنوان «یکی از عاملان اصلی این کشتار» نام برده‌اند.

بااستفاده از گزارش‌های صدای آمریکا و رادیو فردا/ ف.ق/ ر.ح