کرونا در ایران؛ تهران همچنان قرمز، «فقط ۵۲ درصد» پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند

علیرضا زالی

علیرضا زالی، فرمانده ستاد عملیات مدیریت کرونا در تهران، خبر داد که میزان مراجعان سرپایی کرونا در این شهر «بالای ۲۰ هزار نفر» است و گفت تنها زمانی که این میزان به زیر ۲۰ هزار نفر تقلیل یابد و ۴۸ ساعت ادامه داشته باشد «می‌توانیم انتظار داشته باشیم که سایر شاخص‌ها نیز تغییر کند».

او اعلام کرد که در هفته آینده هم تهران در وضعیت قرمز خواهد بود.

به گفته آقای زالی، عدد مولد پایه که نشان دهنده وضعیت کنترل بیماری است هم اکنون در تهران بالای یک است و هر زمان به یک یا زیر آن برسد، «می‌توانیم کاهش شاخص ها را پیش‌بینی کنیم بنابراین برای هفته آتی نیز کماکان تهران در وضعیت قرمز است».

آقای زالی در یک نشست خبری در تهران خواستار همراهی مردم و ارتقای آموزش‌های همگانی برای کنترل و مهار کرونا شده و گفت که بر اساس آخرین آمار میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تهران ۵۲ درصد است.

علیرضا زالی روز چهارشنبه، ۲۰ مرداد، در اظهاراتی جنجالی با انتقاد از کوتاهی‌ در خرید واکسن از دیپلماسی وزارت خارجه نیز در این باره انتقاد کرده و گفته بود «سفیران ما در کشورهای خارجی به دنبال تأمین واکسن نبودند».

او گفته بود: «هزینه داروهای کرونا چند برابر واردات واکسن شده است اما اجازه خرید واکسن ندادند چون فکر می‌کردند گران است.»

آقای زالی توضیح بیشتری در مورد کسانی که اجازه خرید واکسن برای شهروندان ایرانی را نداده‌اند، ارائه نکرد.

او روز جمعه ۲۲ مردادماه گفته است که سخنان منتشر شده در نشستی غیر خبری مطرح شده و فاقد شانیت خبری بوده است.

همزمان فرشاد علامه، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران به خبرگزاری مهر گفته است که روند بیماری کرونا در پیک پنجم همچنان صعودی است، اما مرگ و میر بیماران ناشی از این بیماری به ۸ درصد از کل بستری‌ها کاهش پیدا کرده است.

او آمار مراجعه بیماران به بیمارستان‌ها را بسیار بالا دانسته و گفت که در تمامی بیمارستان‌های دانشگاه به نوعی بیمار بستری کرونا داشتیم و فعلاً این روند رو به صعود است و هنوز به وضعیت تثبیت شده‌ای در روند بستری نرسیده‌ایم.

با استفاده از گزارش‌های ایلنا، مهر و رادیوفردا/ ف. ق./ ف. دو.