فرمانده پلیس: دو میلیون نفر از اتباع غیرمجاز تا پایان سال اخراج می‌شوند

فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد تا پایان سال ۱۴۰۳ «نزدیک به دو میلیون نفر» از اتباع غیرمجاز خارجی از ایران اخراج خواهند شد.

احمدرضا رادان روز سه‌شنبه، ۲۰ شهریور، گفت نیروهای انتظامی تلاش دارند با انجام اقداماتی در هماهنگی با سایر دستگاه‌های دیگر، از جمله وزارت کشور، تا پایان سال «عدد قابل توجهی» از اتباع غیرمجازی را که حضور آن‌ها در کشور «غیرقانونی» است، از ایران «طرد کنند».

او در گفت‌وگو با «باشگاه خبرنگاران جوان» اضافه کرد که آمار اتباع خارجی غیرمجاز در کشور «مشخص شده»، ولی اعلام این داده‌ها برعهدهٔ سازمان اتباع در وزارت کشور است.

ساعاتی پیش از این اظهارات احمدرضا رادان، وزیر کشور در دولت مسعود پزشکیان در گفت‌وگوی تلویزیونی گفته بود این وزارتخانه آمار دقیقی در مورد شمار اتباع خارجی غیرقانونی در اختیار ندارد و برای رسیدن به آمار دقیق «تصمیم بر این است که آمارگیری به صورت پیمایشی انجام شود».

وزیر کشور که خود پیش‌تر از فرماندهان نیروهای انتظامی بوده، این را نیز افزود که «قرار نیست یک دفعه تصمیمات سخت بگیریم اما در اجرای آن سرعت داده خواهد شد».

به گفته اسکندر مؤمنی، آن دسته از اتباع خارجی در اولویت اخراج از ایران قرار می‌گیرند که «غیرقانونی و غیرمجاز وارد شده‌اند». او اضافه کرد که «ایران توان این همه مهاجرت را ندارد» و حجم بزرگ ورود از مهاجران افغانستانی «کار ایران را سخت کرده است».

درحالی که فرمانده کل انتظامی تنها در مورد اخراج مهاجران غیرقانونی سخن گفته، وزیر کشور گفته است که این دسته از مهاجران «در اولویت اخراج‌ها» قرار دارند که بنابر این، چنین اظهاری، می‌تواند وضعیت بعدی مهاجران قانونی را هم در هاله‌ای از ابهام قرار بدهد.

بیشتر در این باره: استاندار تهران: اتباع غیرمجاز از خدمات شهری و غیرشهری محروم می‌شوند

مقامات جمهوری اسلامی ایران در دوره اخیر بر لزوم انسداد مرزها و دیوارکشی برای جلوگیری از گسترش مهاجران از افغانستان تأکید کرده‌اند.

وزیر کشور دوشنبه شب به تلویزیون ایران گفت نیروهای مسلح انسداد مرزی را شروع کرده‌اند اما زمانی می‌توان گفت که این کار انجام شده که «یکپارچه» باشد.

حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس‌جمهور ایران در امور افغانستان دوشنبه گفته بود انسداد مرزها با افغانستان و پاکستان از مسائلی است که شورای عالی امنیت ملی بر آن تأکید کرده و رهبر جمهوری اسلامی هم «بر آن اهتمام دارد.»

کاظمی قمی در همین حال گفت چون سخن از یک دیوار طولانی است زمان‌برخواهد بود. وی افزود که ایران در این زمینه با حکومت طالبان «همکاری» دارد.

ایران در بیش از چهار دهه گذشته میزبان میلیون‌ها تن از شهروندان افغانستان در دوره‌های مختلف بحران‌های سیاسی در این کشور همسایه شرقی خود بوده است.

با این حال پس از افزایش حساسیت‌ها دربارهٔ حضور مهاجران افغان در ایران، مجلس شورای اسلامی ۱۳ شهریور امسال طرحی را اعلام وصول کرد که خواهان کاهش ۱۰ درصدی «اتباع بیگانه» در هر سال است.

به نوشته رسانه‌های ایران، در صورتی که طرح تازه ارائه شده به مجلس به قانون تبدیل شود، وزارت کشور همچنین موظف است در یک ماه برخورد با «اتباع غیرمجاز» و اخراج آن‌ها به کشور خود را آغاز کند.

این در حالی است که مقامات حکومت طالبان در کابل در ماه‌های گذشته از جمهوری اسلامی خواستند پیش از اخراج جمعی مهاجران افغانستانی، فرصت بیشتری بدهد و همچون پاکستان رفتار نکند.

پاکستان از سال گذشته روزانه هزاران افغان را که عمدتاً در جستجوی کار وارد خاک این کشور شده بودند، اخراج کرده است. دولت اسلام‌آباد اخراج فوری ۱.۷ میلیون تن از اتباع غیرقانونی را در دستور کار خود قرار داد که با انتقاد سازمان ملل متحد روبه‌رو شده است.