پاسخ ایران به بایدن: آمریکا سیاست ایران‌هراسی را کنار بگذارد

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز سه‌شنبه مدعی شد که جمهوری اسلامی «سازنده‌ترین» کنشگر منطقه خاورمیانه است و آمریکا باید سیاست «ایران‌هراسی» را کنار بگذارد.

اظهارات ناصر کنعانی پس از سخنان اخیر جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، مبنی بر احتمال ادامه فشار دیپلماتیک و اقتصادی بر ایران مطرح می‌شود.

آقای بایدن در یادداشتی که شامگاه شنبه، ۱۸ تیر، تحت عنوان «چرا به عربستان سعودی می‌روم؟» در روزنامه واشینگتن‌پست منتشر شد، نوشته بود که «برای مهار جاه‌طلبی‌های تهران»، ایالات متحده «با شرکای خود در اروپا و سراسر جهان متحد شد».

سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به این یادداشت می‌گوید که تأکید جو بایدن بر پیگیری سیاست فشار اقتصادی و دیپلماتیک علیه ایران، «متناقض با اظهار تمایل مستمر آمریکا برای احیای توافق سال ۲۰۱۵ و در مسیر سیاست... دولت ترامپ علیه ایران است.»

وی آمریکا را به دلیل خروج یک‌جانبه از برجام‏، عامل وضعیت فعلی معرفی کرد و گفت که دولت بایدن نیز «علیرغم شعارها و ادعاهای خود مبنی بر بازگشت به توافق و جبران خطاهای دولت پیشین آمریکا» همان سیاست‌های دونالد ترامپ را دنبال می‌کند.

آقای کنعانی افزود، خاورمیانه باثبات، «تنها از طریق اقدام آمریکا در پایان دادن به سیاست تفرقه‌افکنی میان کشورهای منطقه، توقف سرازیر کردن تسلیحات به منطقه، احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها، کنار گذاشتن سیاست حمایت بدون قید و شرط از اسرائیل و نیز پایان دادن به سیاست ایران‌هراسی به دست می‌آید.»

این در حالی است که جمهوری اسلامی خود بارها به مداخله در امور همسایگانش و تامین مالی تروریسم در منطقه متهم شده است.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، این هفته به خاورمیانه سفر می‌کند و طرح یکپارچگی دفاع هوایی کشورهای منطقه در مقابله با تهدیدات ایران از محورهای مهم این سفر است.