تهدید سپاه به برخورد با «گروه های تروریستی معاند» در شمال غربی ایران

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران چهارشنبه گذشته با رئیس جمهوری ترکیه دیدار کرد.

یک منبع آگاه در «قرارگاه حمزه سیدالشهدا» نیروی زمینی سپاه پاسداران اعلام کرد با هر گونه اقدام «گروه‌های تروریستی معاند» در مرزهای شمال غرب ایران «قاطعانه برخورد می‌کنیم». این سخنان یک روز پس از آن مطرح شد که رئیس جمهوری ترکیه از احتمال عملیات نظامی مشترک ایران و ترکیه علیه شبه‌نظامیان کرد خبر داد.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، این «منبع آگاه»‌که به نامش اشاره نشده است، روز سه‌شنبه ۳۱ مرداد، با هشدار در مورد «هر گونه حرکتی که در پی ایجاد نا امنی در ایران اسلامی باشد» تاکید کرد: «در صورت هر گونه تحرک و تعرض، آنان را تا هر نقطه ای تعقیب و به شدت مجازات خواهیم کرد».

در این میان،‌ خبرگزاری مهر ‌در گزارش خود به «انتشار اخباری مبنی بر قصد گروهک های تروریستی ضد انقلاب برای نفوذ و ایجاد ناامنی در کشور» استناد کرده است؛ اخباری که حبیب حسینی‌فرد، کارشناس مسایل خاورمیانه ساکن آلمان، آن را «بی‌پایه» می‌داند و به رادیو فردا می‌گوید: «اظهارات منبع آگاه در یکی از قرارگاه‌های نیروی زمینی ایران بیشتر جنبه تهدید علیه گروه‌هایی دارد که احیانا در مرزها و حواشی غربی ایران ایران قصد اقدامات مسلحانه و تروریستی دارند. ولی تاکتیک‌های امنیتی و رصدکردن ناملموس فعالیت‌های این گروه‌ها معمولا ایجاب می‌کند که تهدید پیشاپیشی صورت نگیرد و طرف مقابل با چنین تهدیدی به هشیاری و دقت بیشتر رهنمون نشود. از همین رو شاید بتوان گفت که تهدید یادشده هدف دیگری را دنبال می‌کند و بیشتر در خدمت اطمینان بخشی به ترکیه در مورد توافق اخیر با این کشور است».

محمدحسین باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، هفته گذشته دیداری سه روزه از ترکیه داشت و در این سفر علاوه بر مذاکره با ژنرال هولوسی آکار، همتای ترک خود، درباره نحوه مبارزه با مخالفان مسلح کرد، با رجب طیب اردوغان،‌ رئیس جمهوری آن کشور، نیز ملاقات کرد.

روزنامه «صباح» ترکیه گزارش داد که طرفین در این مذاکرات درباره انجام تلاش‌های مشترک برای مقابله با عبور غیرقانونی «اعضای گروه‌های تروریستی» از مرزهای دو کشور به توافق رسیدند.

ایران و ترکیه گروه‌های شبه‌نظامی کرد را که در خاک دو کشور عملیات نظامی انجام می‌دهند در فهرست سازمان‌های تروریستی خود قرار داده‌اند و از چند دهه پیش با آنها درگیر هستند.

تاکید بر «تلاش‌های مشترک» در حالی صورت گرفته است که به گفته حبیب حسینی‌فرد، در طول ۴۰ سال گذشته مناسبات دو کشور در ارتباط با این گروه‌ها دستخوش نوسان‌هایی بوده است. او به رادیو فردا می‌گوید:« تاکنون نگاه ایران به پ کا کا (حزب کارگران کردستان ترکیه) با مواضع دولت ترکیه صد درصد انطباق نداشته و بعضا بی‌اعتنایی به تحرکات این گروه در مرزهای ایران و حتی در حواشی نقاط غربی کشور اهرمی برای اعمال فشار بر آنکارا بر سر این یا آن اختلاف به شمار می‌آمده است».

حبیب حسینی فرد، تاثیرگذاری گاه و بی‌گاه پ کا کا بر گروه پژاک برای توقف عملیات خود در خاک ایران را نیز نشانه‌ای از رابطه بی‌تنش تهران و پ کا کا می‌داند و می‌گوید:«از پژاک بعضا به عنوان شاخه ایرانی پ ک ک یاد می‌شود. سال ۲۰۱۲ هم که پ کا کا با دولت ترکیه وارد مذاکرات صلح شد رسانه‌های ترکیه، ایران را متهم کردند که در حال تلاش برای بازداشتن پ کا کا از ادامه این روند است. از این سو، تهران نیز ترکیه را به حمایت از برخی گروه‌های کرد ایرانی متهم می‌کرده است».

کارشناسان سفر اخیر سرلشکر محمد حسین باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران به ترکیه و توافق‌های به دست آمده در این سفر را «بسیار مهم» ارزیابی کرده‌اند.

در همین ارتباط، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، روز دوشنبه ۳۰ مرداد به خبرنگاران گفت: «مبارزه موثر علیه حزب شورشی کارگران کردستان و شاخه ایرانی آن، پژاک، از طریق عملیات نظامی مشترک با ایران امکان‌پذیر است».

آقای حسینی فرد معتقد است که در کنار همه مسائل مشترک مطرح شده در این سفر از جمله تحکیم همکاری و آتش‌بس در سوریه در چارچوب مذاکرات آستانه، مقابله مشترک با همه‌پرسی در کردستان عراق و هماهنگی مواضع در رویارویی با داعش، توافقی که در زمینه «مسائل مرزی و هماهنگی در مقابله با گروه‌های مسلح پ ک ک و پژاک» به دست آمده نیز بی‌سابقه است.

آقای باقری روز دوشنبه به خبرگزاری ایسنا گفته است: «در بحث جلوگیری از عبور تروریست‌ها نیز از مرزهای مشترک، توافقات خوبی صورت گرفت و در آینده نیز رییس ستاد ارتش ترکیه به ایران سفر خواهد کرد».

در صورت وقوع این سفر، اولین سفر رئیس ستاد ارتش ترکیه، پس از انقلاب اسلامی به ایران خواهد بود. سفری که آقای حسینی فرد در مورد آن می‌گوید:« این سفر می‌تواند مبنایی برای تحکیم توافق یادشده باشد، بدون آن که ضمانتی در باره رفع واقعی چالش‌های قومی و منطقه‌ای در هر دو کشور ایجاد کند».