رویترز: نشست غیرعلنی شورای امنیت درباره ارسال سلاح از ایران به روسیه

تصویری از حمله پهپادی به کی‌یف در روز دوشنبه

دیپلمات‌ها به رویترز گفته‌اند که آمریکا، بریتانیا و فرانسه روز چهارشنبه در نشست غیرعلنی شورای امنیت موضوع ارسال تسلیحات از ایران به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را مطرح می‌کنند.

این دیپلمات‌ها که خواستند نامشان فاش نشود، اضافه کردند، این سه کشور معتقدند ارسال این تسلیحات نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است و از این شورا امنیت خواهند خواست تا اعضا را در مورد این موضوع مطلع کند.

نمایندگی اوکراین نیز در نامه‌ای از کارشناسان سازمان ملل دعوت کرده است تا از پهپادهای «سرنگون‌شده ایرانی» که توسط روسیه برای حمله به اهداف اوکراینی استفاده می‌شوند، بازدید کنند.

به گفته مقامات اوکراینی، روسیه روز دوشنبه ۴۲ پهپاد مدل شاهد را به شهرهای اوکراین پرتاب کرد. از صبح سه‌شنبه حملات با موشک و پهپاد ادامه یافته و باعث خرابی و تلفات در کی‌یف، خارکیف، دنیپر، زاپوریژیا و چند شهر دیگر در جنوب و شمال اوکراین شده است.

اوکراین می‌گوید در این حملات دستکم پنج نفر از جمله یک زن در کی‌یف کشته شدند. حملهٔ پهپادی به بزرگ‌ترین منطقهٔ مسکونی کی‌یف در صبح سه‌شنبه ۳۰۰ هزار نفر را بدون برق و آب گذاشته است.

ایران همواره مدعی بوده سلاح به کشورهای طرف جنگ در اوکراین صادر نکرده است. سخنگوی وزارت خارجهٔ ایران نیز روز دوشنبه اتهامات علیه ایران را جنگ روانی خواند.