ابراز نگرانی امام جمعه موقت تهران در مورد احتمال مشارکت پایین مردم در انتخابات

کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران

کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران، گفته است اگر میزان مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری خرداد‌ماه پایین باشد، «به کشور آسیب‌های جدی وارد خواهد شد».

امام جمعه موقت تهران در حالی در مورد احتمال مشارکت پایین مردم در رای‌گیری روز ۲۸ خرداد ابراز نگرانی کرده است که عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، به‌تازگی در مصاحبه‌ با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «مشارکت احتمالی پایین در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ هیچ مشکل حقوقی ایجاد نخواهد کرد و اعتبار و مشروعیت آن همچنان پابرجاست».

کاظم صدیقی همچنین با تاکید بر این‌که انتخابات ریاست جمهوری جای «حزب و حزب‌بازی» نیست، افزود: «این انتخاب به منزله سپردن سرنوشت کشور به دست یک فرد است.»

امام جمعه موقت تهران با اشاره به انتقادها از تصمیم‌گیری شورای نگهبان در زمینه احراز صلاحیت‌ها این ادعا را مطرح کرد که «در همه کشورها یک فیلتر وجود دارد تا هر کسی نتواند به مسئولیت‌های حساس دست پیدا کند».

انتخابات ریاست‌جمهوری ایران روز ۲۸ خرداد در شرایطی برگزار خواهد شد که رشته اعتراضات اخیر سراسری در ایران، از جمله در دی‌ماه ۹۶، مردادماه ۹۷ و آبان‌ماه ۹۸ کلیت نظام جمهوری اسلامی را هدف گرفته‌اند و در آن‌ها شعارهایی علیه هر دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا نیز سر داده شده است.

اگرچه این‌بار حلقه تایید صلاحیت برای اصلاح‌طلبان نیز تنگ‌تر شده است اما ایجاد محدودیت برای فعالان سیاسی غیر حکومتی پدیده تازه‌ای در جمهوری اسلامی نیست. طی دهه‌های گذشته، هیچ کاندیدایی غیر از چهره‌های سیاسی درون‌حکومتی وابسته به اصولگرایان یا اصلاح‌طلبان مجال ورود به انتخابات را نیافته است.

شمار زیادی از فعالان سیاسی، مدنی و فرهنگی با راه‌اندازی کارزارهایی خواهان تحریم انتخابات شده‌اند.

مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران، موسوم به ایسپا، که یک نهاد دولتی است هشدار داده که میزان مشارکت در انتخابات امسال حدود ۳۹ درصد از واجدان شرایط خواهد بود؛ این رقم از زمان روی کار آمدن جمهوری اسلامی در بهمن ۱۳۵۷ پایین‌ترین میزان مشارکت محسوب می‌شود.

گسترش فقر، تداوم برخوردهای امنیتی با فعالان سیاسی، مدنی و روزنامه‌نگاران، سرکوب گسترده و خونین اعتراضات مردمی، سرنگون کردن هواپیمای اوکراینی به دست سپاه پاسداران و پنهان‌کاری و اظهارات خلاف واقع در این‌باره در کنار سو مدیریت همه‌گیری کرونا جزو مواردی است که به شکلی فزاینده و چشمگیر به نارضایتی‌های عمومی در سال‌های اخیر دامن زده است.

با استفاده از گزارش اقتصادنیوز و سایت رادیو فردا/ آ.ت/ س.ن