محمد رسول‌اف به یک سال حبس تعزیری محکوم شد

محمد رسول‌اف، فیلم‌ساز و کارگردان ایرانی

روز دوشنبه خبر رسید که محمد رسول‌اف، فیلم‌ساز و کارگردان ایرانی به یک سال حبس تعزیری و دو سال ممنوعیت خروج از کشور و محرومیت از عضویت در احزاب، گروه‌ها و دسته‌جات سیاسی و اجتماعی محکوم شده است.

این حکم روز شنبه ۲۹ تیر، به آقای رسول‌اف ابلاغ شده‌است.

محمد رسول‌اف در مصاحبه با رادیو گفت که این حکم به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» صادر شده است.

وی گفت که در متن حکم نام همه فیلم‌ها قید شده اما در جریان دادگاه بیشتر تاکید بر «به امید دیدار»، «دست‌نوشته‌ها نمی‌سوزند» و «لِرد» با عباراتی چون «سیاه‌نمایی» توصیف شده است.

به گفته آقای رسول‌اف، بازجویی‌های مربوط به این پرونده توسط سپاه پاسداران و قرارگاه ثارالله انجام و این پرونده توسط این نهاد تشکیل شده است.

وی این‌گونه افزود که در شرایط فعلی نقد همه موضوعات «حتی آب و هوای تهران» در شرایط ایران تبدیل به یک موضوع سیاسی می‌شود.

این کارگردان درباره حکم خود گفت که قوه قضائیه «کاملا در سوی حاکمیت ایستاده و مفهوم عدالت در آن وجود ندارد».

Your browser doesn’t support HTML5

مصاحبه محمد رسول‌اف با رادیو فردا درباره صدور حکم زندانش

ناصر زرافشان، وکیل آقای رسول‌اف، نیز در مصاحبه با رادیو فردا گفت که این حکم به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و بیشتر به دلیل فیلم‌های «لِرد» و «دست‌نوشته‌ها نمی‌سوزند» صادر شده است.

به گفته آقای زرافشان، این حکم در حالی صادر شده که بنا بر قوانین جمهوری اسلامی، مصداق‌های کیفری تبلیغ علیه نظام «باید متوجه نظام یعنی ارکان ساختاری نظام جمهوری اسلامی، به طور مثال قوای سه گانه، اسلامیت، یا جمهوریت یا اسلامیت باشد».

وی تاکید کرد که اقدام آقای رسول‌اف و مطالب مطرح شده در این فیلم‌ها تنها انتقاد بوده است.

Your browser doesn’t support HTML5

گفت‌وگوی کیانوش فرید با ناصر زرافشان، وکیل رسول‌اف

آقای زرافشان گفت: « با این حال در شعبه‌های دادگاه انقلاب به این ماده [تبلیغ علیه نظام] به صورت مرتب و کلیشه‌ای استناد می‌شود».

اواخر شهریور ماه ۹۶ گذرنامه محمد رسول‌اف هنگام ورود به ایران در فرودگاه تهران ضبط شده بود.

در همان سال فیلم «لرد» در جشنواره فیلم کن فرانسه جایزه بهترین فیلم بخش «نوعی نگاه» را به دست آورده بود. این فیلم به فساد اداری و روابط قدرت در ایران نگاهی دارد.

فیلم «دست‌نوشته‌ها نمی‌سوزند» هم در سال‌های گذشته موفق شده بود همین جایزه را در جشنواره کن از آن خود کند.

این فیلم موضوع قتل‌های زنجیره‌ای نویسندگان و روشنفکران ایرانی را دستمایه خود قرار داده بود، رخدادی که ریشه در واقعیت دارد و عواملی از وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی طراح و اجراکننده این قتل‌ها بودند.

محمد رسول‌اف و جعفر پناهی دیگر کارگردان ایرانی، سال ۸۸ به اتهام ساخت فیلمی درباره انتخابات ریاست جمهوری این سال بازداشت شدند. آقای رسول‌اف سال ۸۹ به شش سال زندان محکوم شد که این حکم در دادگاه تجدید نظر به یک سال کاهش یافت.

منابع: رادیو فردا و کانون نویسندگان ایران / ا.م / پ.پ