اعتراض شدید سفارت ایران در باکو نسبت به «بی‌احترامی به حریم سفارتخانه»

عباس موسوی، سفیر ایران در باکو، می‌گوید که پلیس دیپلماتیک آذربایجان چهار نفر را در این رابطه بازداشت کرده است

سفیر ایران در جمهوری آذربایجان نسبت به آن‌چه «تعرض و بی‌احترامی» به حریم سفارتخانه جمهوری اسلامی در باکو نامیده است به شدت اعتراض کرد و خواستار پیگیری موضوع تا حصول نتیجه شد.

سید عباس موسوی روز جمعه ۹ مهرماه به خبرگزاری ایرنا گفت: «در پی تعرض و بی‌احترامی عده‌ای به سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو در نیمه شب گذشته و اعتراض شدید و پیگیری‌های رسمی، پلیس دیپلماتیک و وزارت کشور جمهوری آذربایجان چهار متعرض به سفارت جمهوری اسلامی ایران را شناسایی، بازداشت و بازجویی کرد.»

سفیر ایران در باکو تاکید کرد که سفارت جمهوری اسلامی ایران در حال پیگیری موضوع تا حصول نتیجه و تنبیه خاطیان است.

روز جمعه عکس‌هایی در شبکه‌های اجتماعی از قرار گرفتن سه آفتابه به رنگهای سبز، سفید و قرمز (رنگهای پرچم جمهوری اسلامی) مقابل یکی از دیوارهای درب ورودی سفارت ایران در باکو منتشر شده بود. پلیس آذربایجان چهار جوان را در رابطه با این موضوع بازداشت کرده است.

شروع مانور ارتش ایران در مرزهای شمال غربی علیرغم انتقاد جمهوری آذربایجان

به گزارش خبرگزاری رسمی ایران، مانور نیروی زمینی ارتش ایران در مرزهای شمال غربی علیرغم انتقادهای جمهوری آذربایجان از روز جمعه ۹ مهر آغاز شد. رسانه‌های ایران خبر دادند که در جریان این مانور چندین عمليات رزمی اجرا خواهد شد.

بیشتر در این باره: آغاز رزمایش ایران در شمال غرب در میانه افزایش تنش با جمهوری آذربایجان

منابع رسمی محل دقیق این رزمایش را اعلام نکرده‌اند و ارتش جمهوری اسلامی ايران نيز فقط اعلام کرده که در «منطقه عمومی شمال غرب» اجرا می‌شود. ولی در روزهای اخیر چند خبرگزاری گزارش دادند که منطقه برگزاری رزمایش در جوار مرز با جمهوری آذربایجان قرار دارد.

ارتش جمهوری اسلامی ايران نيز صبح روز جمعه اعلام کرد که رزمايش با عنوان «فاتحان خيبر» و با حضور سرتيپ کيومرث حيدری، فرمانده نيروی زمينی ارتش و با شرکت توپخانه يگان‌های زرهی و هلی کوپترهای پشتيبانی آغاز شده است.

خبرگزاری آلمان در گزارش خود یادآوری می‌کند که حکومت ایران اخیرا بی‌اعتمادی خود به حکومت جمهوری آذربایجان را به اشکال مختلف بیان کرده است. به نظر می‌رسد که دلیل اصلی این بی‌اعتمادی همکاری‌های گسترده باکو با اسرائیل به خصوص در عرصه نظامی و تسلیحاتی است.

خبرگزاری ايرنا از قول فرمانده نيروی زمينی ارتش ايران گفت: «ما در منطقه عنصر ناخوانده و بر هم زننده امنيت داريم که رژيم نامشروع صهيونيستی است.»

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، حسین امیر عبدالهیان، وزیر خارجه این کشور در ملاقات اخیرش با سفیر جدید جمهوری آذربایجان در تهران گفته است: «ایران حضور وفعالیت اسرائیل درجوار مرزهای خود را تحمل نخواهد کرد و برای دفاع از امنیت ملی خود هر اقدام ضروری را انجام خواهد داد.»

الهام علی‌یف، رییس جمهور آذربایجان در روزهای اخیر از زمان و محل برگزاری این رزمایش انتقاد کرده است. تصاویری که در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در باکو منتشر شده حرکت نیروهای ارتش ایران با تجهیزات و سلاح‌های سنگین را در حاشیه مرز با ناحیه نخجوان نشان می‌دهد.

وزارت خارجه ایران انتقادهای جمهوری آذربایجان را رد کرده و سخنان الهام علی‌یف را «تعجب آور و تاسف بار» خواند.

وزارت خارجه ایران افزود که انجام مانور نظامی در قلمرو خود حق مشروع هر کشور مستقلی است و تنها هدف آن ایجاد ثبات و امنیت در مناطق مرزی است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری ایرنا و خبرگزاری آلمان؛ ش./س.ن