وزیر خارجه ایران: هیئت حاکمه فعلی افغانستان را به رسمیت نمی‌شناسیم

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران روز پنجشنبه ۴ خرداد گفت دولت ایران هیئت حاکمه فعلی افغانستان را به رسمیت نمی‌شناسد و بر لزوم تشکیل دولت فراگیر در این کشور تاکید دارد.

آقای امیرعبداللهیان با اعلام این‌که ایران بابت محروم شدن زنان و دختران افغانستانی از تحصیل و آموزش ناخرسند است و این رفتار را برخلاف تعالیم پیامبر اسلام می‌داند، گفت که معتقد است طالبان بخشی از واقعیت افغانستان است نه همه افغانستان.

وزیر خارجه ایران ضمن ابراز نگرانی بابت درگیری‌های مرزی پراکنده‌ای که در ماه‌های گذشته در مرز ایران و افغانستان پیش آمده است، گفت راهی جز تعامل میان دو کشور وجود ندارد.

امیرعبداللهیان افزود: «ما در ارتباط با موضوع حقابه ایران از هیرمند، گفت‌وگو‌هایی با مقامات افغانستان داشته‌ایم و معتقدیم که بر اساس قرارداد ۱۳۵۱ باید در این ارتباط مسیر حقوقی مورد توجه قرار بگیرد.»

این در حالی است که امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان روز دوشنبه اول خرداد با اعلام این‌که حکومت طالبان به معاهده سال ۱۳۵۱ خورشیدی «متعهد است»، گفته بود، مقامات ایران باید به «خشکسالی در افغانستان و منطقه که کماکان ادامه دارد، توجه کنند.»

اظهارات امیرخان متقی یک روز پس از پایان سفر هیئت نظامی جمهوری اسلامی ایران به کابل و مذاکراتی که در خصوص «همکاری‌های مرزی» دو کشور انجام شده بود، بیان شد.

اما در بازگشت هیئت نظامی ایرانی به ریاست معاون ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، هنوز معلوم نیست که حکومت طالبان به درخواست ایران برای اعزام هیئت‌های فنی برای بازدید از رودخانه‌های مرزی پاسخ داده است یا خیر.

سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان روز دوشنبه از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست «توقعات» خود را در خصوص حقابه از افغانستان، «منطبق با معاهده آب» بین دو کشور بیان کنند. او گفت: «امارت اسلامی افغانستان از تهران می‌خواهد مسئله حقابه را سیاسی نکرده و اختلافات در این زمینه را از راه گفت‌وگو حل کند.»

وزیر خارجه ایران نیز عنوان کرد که ایران به مقامات افغانستانی گفته‌ است که مشکل حقابه از طریق بیانیه سیاسی حل نمی‌شود و باید در چارچوب اقدامات حقوقی پی‌گیری شود.

امیرعبداللهیان همچنین با بیان این که ایران نمی‌خواهد حادثه تلخ مزار شریف تکرار شود، افزود: «ما می‌خواهیم به روند تحقق صلح و امنیت در افغانستان کمک کنیم و انتظارات متقابل نیز از حاکمان کنونی افغانستان داریم.»

با استفاده از گزارش پایگاه خبری انتخاب و گزارش‌های رادیو فردا؛ س.ن/ک.ر