محاکمه شش روزنامه‌نگار و فعال سیاسی زندانی هفته آینده برگزار می‌شود

روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی از راست (بالا): ویدا ربانی، علیرضا خوشبخت، روح‌الله نخعی/ راست (پایین): هدی توحیدی، زهرا توحیدی و حمیدرضا امیری (عکس: هم میهن)

روزنامه «هم‌میهن» چاپ تهران در شماره روز سه‌شنبه ۲۲ آذر خود خبر داد که دادگاه شش روزنامه‌نگار و فعال سیاسی قرار است روز ۲۸ آذر برگزار شود، و این در حالی است که آن‌ها از زمان دستگیری تا کنون امکان دیدار با وکلای انتخابی خود را نداشته‌اند.

بر اساس این گزارش، اتهامات زهرا و هدی توحیدی،‏ علیرضا خوشبخت، ویدا ربانی، حمیدرضا امیری و روح‌الله نخعی،‏ «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» و «تبلیغ علیه نظام» است.

علی مجتهدزاده، یکی از وکلای انتخابی زهرا توحیدی، هدی (زهره) توحیدی، ویدا ربانی و علیرضا خوشبخت به روزنامه هم‌میهن گفته است: «متاسفانه تاکنون امکان ملاقات حضوری با موکلانم را نداشته‏‌ام و فقط توانسته‌ام با ویدا ربانی و علیرضا خوشبخت صحبت کنم».

آنچه مانع از دیدار وکلای انتخابی با روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی می‌شود تبصره ماده ۴۸ قانون آیین‌دادرسی است که می‌گوید: «در جرائم علیه امنیت داخلی یا خارجی و همچنین جرائم سازمان‌یافته، در مرحله تحقیقات مقدماتی طرفین دعوی، وکیل یا وکلای خود را از بین وکلای رسمی دادگستری که مورد تایید رئیس قوه‌ قضائیه باشد، انتخاب می‌نمایند».

پرتو برهان‌‏پور، یکی از وکلای انتخابی روح‏‌الله نخعی و حمیدرضا امیری، در این‌ باره گفته است : «حقیقت آن است که ملاقات و صحبت میان وکیل و موکل در این مرحله آن‌چنان هم تاثیرگذار نیست و اصل آن است که در مرحله دادسرا و تحقیقات افراد حق دسترسی به وکیل خود را داشته باشند».

سعید خلیلی، دیگر وکیل حمیدرضا امیری و رو‏ح‏‌الله نخعی، نیز گفته است که «در کیفرخواست‌‏های پرونده‌‏های امنیتی به جای استدلال حقوقی و استناد به قوانین، گویی با بیانیه سیاسی یک حزب افراطی مواجه هستیم».

او افزود: «گزارش ضابطین به‌عنوان گردش کار پرونده کپی می‏‌شود و سپس درخواست مجازات می‏‌شود».

روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی بازداشت شده که عمدتا عضو «حزب اتحاد ملت ایران اسلامی» هستند با وجود تفهیم اتهام همچنان در زندان هستند و به گفته وکلای آن‌ها، «تعیین وثیقه برای آزادی‌شان به تشکیل جلسه دادگاه موکول شده است».

بر اساس گزارش کمیته و هیات اجرایی پیگیری وضعیت روزنامه‌نگاران بازداشتی که توسط انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران تشکیل شده است، در حال حاضر دستکم ۳۵ روزنامه‌نگار در زندان به سر می‌برند.