مذاکرات وزیران خارجه ایران و قطر در تهران درباره تحولات افغانستان

حسین امیرعبداللهیان محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیران خارجه ایران و قطر

وزیر خارجه ایران روز پنج‌شنبه ۱۸ شهریور با همتای قطری خود در تهران دیدار کرد که این دیدار به گفت‌وگو درباره مسائل منطقه‌ای و روابط تجاری دو کشور گذشت.

وزارت خارجه ایران در اطلاعیه‌ای عنوان کرده که تحولات افغانستان یکی از مهم‌ترین محورهای گفت‌وگوی حسین امیرعبداللهیان با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی بود، اما این اطلاعیه جزئیاتی دربار مذاکرات نمی‌دهد.

قطر به حکومت طالبان برای بازگشایی فرودگاه کابل کمک می‌کند. میزبانی دوحه از رهبران طالبان و فعالیت دفتر سیاسی این گروه در دوحه نیز نشان از نفوذ این کشور امیرنشین بر طالبان دارد که پس از بیست سال بار دیگر بر افغانستان تسلط یافته است.

تنها چند روز قبل امیر قطر میزبان وزرای خارجه و دفاع ایالات متحده بود که آن دیدار نیز به بررسی تحولات افغانستان و چگونگی خروج شهروندان آمریکایی و افغان‌های در معرض خطر از افغانستان گذشت.

بر اساس اطلاعیه وزارت خارجه ایران، آقای امیرعبداللهیان در دیدار با وزیر خارجه قطر مدعی شده که «ایالات متحده آمریکا مسئول درد و رنج مردم افغانستان است و شرایط کنونی تنها از طریق ایجاد یک دولت فراگیر با مشارکت همه گروه‌های افغانی به یک وضعیت با ثبات خواهد رسید».

ارتقاء روابط تجاری فیمابین، تسریع صدور روادید تجاری و تسهیل و رفت‌وآمد تجار و بخش خصوصی، برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور در آینده نزدیک و همکاری جمهوری اسلامی ایران با قطر در جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ از جمله دیگر موارد گفت‌وگوی وزیران خارجه دو کشور بود.

بر اساس اطلاعیه وزارت خارجه ایران و گزارش‌ رویترز/س.ن/ک.ر