نمکی: «به کوری چشم خیلی‌ها»، اول «خانواده خودمان» واکسن روسی می‌زنند

سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران

در حالی که واکنش‌های انتقادآمیز به خرید واکسن کرونا از روسیه ادامه دارد، وزیر بهداشت گفت که «به کوری چشم خیلی‌ها» این واکسن را اول به «خانواده خودمان» تزریق می‌کنیم.

سعید نمکی روز یک‌شنبه، ۱۲ بهمن ماه منتقدان خرید واکسن روسی را به تلاش برای ایجاد «بازار تازه» متهم کرد و گفت: «آقایانی که برخی بلواها را راه می‌اندازند به امید جا به جا کردن برخی منابع، این خواب را پریشان ببینند.»

پیشتر حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و مینو محرز، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا و مسئول کارآزمایی بالینی واکسن کرونای ایرانی اعلام کرده بودند که «واکسن روسی نمی‌زنند.»

حسین کرمانپور، مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی هم گفته است واکسن «اسپوتنیک‌وی» تأییدیه سازمان جهانی بهداشت را ندارد و تنها مورد تأیید سازمان غذا و داروی ایران است و به همین دلیل قابل استفاده نیست.

شیوع بیماری کرونا در ایران بر اساس آمار رسمی تاکنون منجر به قربانی شدن حداقل ۵۸ هزار نفر شده است.

در تازه‌ترین آمار رسمی مربوط به کرونا در ایران، سخنگوی وزارت بهداشت ایران روز یک‌شنبه، ۱۲ بهمن از فوت ۷۰ بیمار مبتلا به کرونا و شناسایی شش‌ هزار و ۲۶۸ بیمار جدید در یک شبانه‌روز گذشته خبر داد.

به گفته سیما سادات لاری،‌ نزدیک به چهار هزار بیمار در وضعیت شدید این بیماری در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

بر اساس این گزارش، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور یک میلیون و ۴۱۸ هزار نفر رسید و شمار کل جان‌باختگان به ۵۸ هزار نفر نزدیک شد.

آمارهای رسمی وزارت بهداشت درباره کرونا همواره محل تردید بوده و مقام‌های سازمان نظام پزشکی آمار واقعی قربانیان کرونا در ایران را سه تا چهار برابر آمار رسمی اعلام شده برآورد کرده‌اند.