ادای احترام یک دانشجو در سوئد به قاسم سلیمانی؛ دانشگاه جلسه فوق‌العاده تشکیل داد

وحید سعادت‌طلب، دانشجوی دکترای دانشگاه استکهلم در پایان‌نامه خود به قاسم سلیمانی و مرتضی مطهری ادای احترام کرده است

همزمان با واکنش «گسترده» دانشجویان دانشگاه استکهلم به ادای احترام یک دانشجوی ایرانی به قاسم سلیمانی در پایان‌نامه خود، شورای این دانشگاه جلسه فوق‌العاده برگزار کرد.

آن طور که از گزارش رسانه‌های سوئدی برمی‌آید، در پی این جلسه مدیر دپارتمان مربوطه در دانشگاه اعلام کرده است که ادای احترام و تقدیر جزء مسائل علمی به شمار نمی‌رود و دفاع از پایان‌نامه طبق برنامه انجام خواهد شد.

شبکه تلویزیونی «اس و ت» سوئد در گزارشی از وحید سعادت‌طلب به‌ عنوان دانشجوی دکترای شیمی محیطی در دانشگاه استکهلم نام برده که در صفحه اول پایان‌نامه دکترای خود مرتضی مطهری و قاسم سلیمانی را «شهید» و «قهرمان» خوانده است.

این اقدام آقای سعادت‌طلب به واکنش گسترده دانشجویان دانشگاه استکهلم دامن زد و شماری از این دانشجویان اعلام کردند که در صورت برگزاری جلسه دفاع این دانشجو با چنین دست‌نوشته‌ای در مکان برگزاری این جلسه، تظاهرات خواهند کرد.

این دانشجوی دکترا قرار است روز سوم مارس (۱۲ اسفند) از پایان‌نامه خود دفاع کند.

در پی فشارهای دانشجویان و شورای دکترا، مدیریت گروه شیمی دانشگاه استکهلم هفته گذشته جلسه فوق‌العاده تشکیل داد و در همان روز برنامه دفاع آقای سعادت‌طلب از تقویم وب‌سایت دانشگاه حذف شد.

آقای سعادت‌طلب گفته است که پایان‌نامه خود را بدون ادای احترام به افراد نام‌برده ارائه نخواهد کرد.

او در گفت‌وگو با «اس و ت» از مرتضی مطهری، از نظریه‌پردازان جمهوری اسلامی، و قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس، با عنوان قهرمانانی نام برده است که «بشریت را از شر نیروهای شیطانی در خاورمیانه نجات داده‌اند».

آقای سعادت‌طلب همچنین درباره قاسم سلیمانی گفته است که او «برای من مانند یک پدر و یک برادر است و کشورم را نجات داده است.»

این دانشجو از واکنش‌های اعتراضی دیگران ابراز تعجب و اقدام آنها را «نقض آزادی بیان» توصیف کرده است.

تأکید آقای سعادت‌طلب در سوئد بر لزوم توجه به آزادی بیان در حالی است که در جریان اعتراضات دانشجویی در ایران در بیش از پنج ماه گذشته بیش از ۷۰۰ دانشجو در ایران بازداشت و برخی از آن‌ها به احکام سنگین چون حبس، شلاق و ممنوع‌الخروجی محکوم و ده‌ها دانشجوی دیگر نیز با رأی کمیته‌های انضباطی دانشگاه‌ها اخراج و تعلیق شده‌اند.