برخورد با دانشجویان ادامه دارد؛ محرومیت شقایق اکبری، افزایش فشار بر مطهره گونه‌ای

شقایق اکبری

در ادامه فشارها بر دانشجویان در ایران، شقایق اکبری به چهار ترم محرومیت از تحصیل محکوم شد و مطهره گونه‌ای نیز از آزارها بر او در پی قطعی شدن حکم تغییر محل تحصیل خود خبر داده است.

روزنامه شرق روز دوشنبه ۱۹ شهریور خبر داد که شقایق اکبری، دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی سیاسی در دانشگاه تربیت مدرس، به چهار ترم محرومیت از تحصیل با احتساب سنوات محکوم شده است.

بنابر این گزارش، اتهام خانم اکبری «ارتکاب اعمالی بر ضد نظام جمهوری اسلامی در فضای مجازی» عنوان شده و مستندات این اتهام هم «تصاویری از یک پست و چند استوری اینستاگرام منتسب به او» بوده است.

همچنین از دیگر مستندات اتهامی این دانشجو مصاحبه او با روزنامه‌ هم‌میهن عنوان شده که آذرماه پارسال با عنوان «دادگاه‌های دانشگاهی» در این روزنامه منتشر شد.

این دانشجو پیشتر در پرونده‌ دیگری به ۱۲ ماه محرومیت از تحصیل محکوم شده بود و به نوشته شرق، با احتساب ترم‌های محرومیت از تحصیل در سنوات آموزشی، حکم جدید می‌تواند عملا به اخراج این دانشجو منتهی شود.

بیشتر در این باره: دو ترم محرومیت از تحصیل ریحانه ابراهیم‌وندی به اتهام «ایجاد بلوا»

در همین حال مطهره گونه‌ای، دانشجوی تعلیقی دانشگاه علوم پزشکی تهران که پیشتر از سوی کمیته مرکزی وزارت بهداشت به «تغییر محل تحصیل» محکوم شده بود، خبر داد که پرونده‌ آموزشی او به دانشگاه اردبیل ارجاع داده شده است.

خانم گونه‌ای همچنین در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که در ادامه آزارها علیه او و خانواده‌اش، با شماره ناشناس با پدر او تماس گرفته و اقدام به تهدید کرده است.

در خبری دیگر برخی منابع دانشجویی، از جمله کانال تلگرامی «خبرنامه امیرکبیر»، روز دوشنبه گزارش دادند که صدف حیدری، دانشجوی دانشگاه تبریز، به دو ترم محرومیت از تحصیل محکوم شده است. این منابع دلیل این حکم را انتشار یک شعر در حساب اینستاگرام خانم حیدری در روز کشته شدن ابراهیم رئیسی در جریان سقوط بالگرد او عنوان کرده‌اند.

به دنبال اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» فشارها بر دانشجویان معترض و استادان حامی اعتراضات تشدید شد و گزارش‌ها نشان از آن دارد که این روند در هفته‌های اخیر ادامه یافته است.

کمتر از دو هفته قبل ریحانه ابراهیم‌وندی، دانشجوی کارشناسی مشاوره در دانشگاه الزهرا، خبر داده بود که با حکم کمیتهٔ انضباطی این دانشگاه به دو ترم محرومیت از تحصیل محکوم شده و اتهام او نیز «ایجاد بلوا و آشوب در صحن دانشگاه و نشر اکاذیب» بوده است.

احکام جدید علیه دانشجویان در حالی صادر شده که مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران، به تازگی خواستار بازگشت دانشجویان اخراج شده از دانشگاه‌ها و بازنگری در پرونده استادان اخراجی شده است.

بیشتر در این باره: پزشکیان دستور بازگشت دانشجویان اخراجی و بازنگری در وضع اساتید اخراجی را صادر کرد
بیشتر در این باره: مطهره گونه‌ای بابت اعتراض به حکم توماج صالحی به حبس محکوم شد