تاخیر ۱۲ ساله شرکت ایرانی در تکمیل نیروگاه برق؛ نماینده عراقی خواستار فسخ قرارداد شد

یک نماینده پارلمان عراق به‌دنبال تاخیر ۱۲ ساله شرکت ایرانی «صانیر» در تکمیل یک نیروگاه برق در کرکوک، خواستار فسخ این قرارداد شد.

به گزارش سایت پارلمان عراق، ارشد الصالحی رئیس کمیسیون حقوق بشر پارلمان در پی شدت گرفتن کسری برق و دیدار روز سه‌شنبه هفته جاری از پروژه نیروگاه برقی ۳۲۰ مگاواتی «دبس»، خواستار فسخ این قرارداد شد.

شرکت صادرات تجهیزات و خدمات صنایع آب و برق ایران، صانیر، در سال ۲۰۱۱ قرارداد توسعه این پروژه را امضا و ساخت آن را آغاز کرد، اما آقای صالحی می‌گوید این پروژه با تاخیر گسترده مواجه شده و تجهیزات نصب‌شده نیز با خطر فرسایش مواجه است.

او گفت پروژه هم‌اکنون بلاتکلیف و راکد رها شده است.

در حالی که دمای هوای در بخش‌هایی از عراق از ۵۰ درجه سانتیگراد عبور کرده و تشدید کسری برق باعث افزایش ساعات خاموشی‌ شده است، این نماینده پارلمان عراق گفت: رانت، فساد، برنامه‌ریزی ضعیف و زدوبندهای سیاسی باعث تاخیر در تکمیل نیروگاه برقی «دبس» شده است.

او از وزارت برق عراق خواست که مسئولیت این موضوع را بر عهده بگیرد و به خاطر ناکامی شرکت ایرانی در تکمیل پروژه، این قرارداد را به‌طور کامل فسخ کند.

انتظار عراق از توسعه نیروگاه برقی این کشور توسط جمهوری اسلامی در حالی است که خود ایران با تاخیر چشمگیر در توسعه نیروگاه‌های برقی مواجه است؛ به‌طوری که بر اساس آمارهای وزارت نیرو، در بهار امسال تنها پنج درصد از اهداف رشد تولید برق برای سال ۱۴۰۲ محقق شده است.

ایران طی سال‌های گذشته به خاطر عدم تحقق پروژه‌های رشد تولید برق، با کسری هنگفت برق در تابستان مواجه شده است.

با استفاده از گزارش پارلمان عراق، وزارت نیرو ایران/د.خ/ک.ر