عراق می‌گوید مذاکرات بر سر خروج نیروهای آمریکایی را از سر گرفته است

تصویری آرشیوی از نیروهای آمریکایی در عراق

عراق گفت که مذاکرات خود با ایالات متحده بر سر آینده ائتلاف بین‌المللی ضدگروه‌های جهادی را از سر گرفته است و ابراز امیدواری کرد که مذاکرات این‌بار متوقف نشود و به زودی به نتیجه برسد.

اولین دور این مذاکرات در آخرین روزهای ژانویه آغاز شد اما به دنبال حمله پهپادی به پایگاهی نظامی در اردن که به کشته شدن سه سرباز آمریکایی انجامید، مذاکرات بلافاصله متوقف گشت.

ژنرال یحیی رسول، سخنگوی نظامی نخست وزیر عراق، با انتشار بیانیه‌ای گفت: «کمیسیون عالی نظامی عراق روز یکشنبه نشست‌های خود را با نیروهای ائتلاف بین‌المللی در بغداد از سر گرفت.»

وی افزود: «تا زمانی که رخدادی خللی در این نشست‌ها ایجاد نکند، مذاکرات به صورت منظم انجام خواهد شد تا وظیفه‌ای که به کمیسیون محول شده است، هر چه سریع‌تر به سرانجام برسد.»

به گفته این مقام نظامی، هدف از این نشست‌ها تعیین «جدول زمان‌بندی» برای خروج نیروهای ائتلاف از عراق و پایان ماموریت آن است.

ائتلاف نظامی بین‌المللی به رهبری ایالات متحده در سال ۲۰۱۴ برای مبارزه با گروه موسوم به داعش که آن زمان حدود یک سوم خاک عراق و سوریه را اشغال کرده بود، تشکیل شد.

اما نیروهای آمریکایی و متحدانش به دنبال جنگ غزه از اواسط اکتبر به این سو بیش از ۱۶۵ بار در عراق و سوریه هدف حمله قرار گرفته‌اند. مسئولیت اکثر این حملات را جریان موسوم به «مقاومت اسلامی» در عراق بر عهده گرفته که ائتلافی از گروه‌های مورد حمایت ایران است.

از سویی ایالات متحده در واکنش‌هایی تلافی‌جویانه، بارها مواضع این گروه‌ها را هدف حمله قرار داده است.

ایالات متحده حدود ۲ هزار ۵۰۰ سرباز در عراق و حدود ۹۰۰ سرباز نیز در سوریه دارد که ماموریت آنها مبارزه با گروه جهادی داعش بوده است.

آن دسته از نیروهای آمریکایی که در عراق مستقرند به دعوت دولت این کشور به آنجا رفته‌اند، اما دسته دیگر که در سوریه به سرمی‌برند در مناطق خارج از کنترل دولت بشار اسد مستقر شده‌اند.

نیروهای آمریکایی در عراق اکنون به ارتش این کشور کمک می‌کنند تا مانع ظهور مجدد داعش بشود.

یحیی رسول در بیانیه روز یکشنبه خود عنوان کرد که گفت‌وگوهای مقامات عراق و آمریکا اکنون بر ارزیابی تهدیدات داعش متمرکز است، گروهی که در عراق و سوریه شکست خورده است اما برخی عناصر آن همچنان حملاتی را انجام می‌دهند.

وی افزود که همچنین توانایی‌های نیروهای مسلح عراق نیز در این گفت‌وگوها مورد ارزیابی قرار گرفته است.

پیش از این ائتلاف بین‌المللی به رهبری ایالات متحده نیز اعلام کرده بود که ائتلاف در حال ارزیابی پیشرفت‌های حاصله در جنگ علیه گروه‌های جهادی و آینده ائتلاف است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری فرانسه؛ س. ن