داعش مسئولیت حمله مسلحانه به کلیسا در استانبول را برعهده گرفت

صف‌آرایی پلیس ترکیه در مقابل کلیسایی که روز یک‌شنبه به آن حمله شد

گروه حکومت اسلامی موسوم به «داعش» با انتشار بیانیه‌ای مسئولیت حمله به کلیسای ایتالیایی «سانتا ماریا» (مریم مقدس) در استانبول را به عهده گرفت.

این گروه شامگاه یک‌شنبه هشتم دی ضمن انتشار تصاویر دو نفر از اعضای خود در بیانیه‌ای اعلام کرد که حمله به کلیسا در استانبول را در راستای خواسته‌های سرکرده‌های این گروه مبنی بر حمله به مسیحیان و یهودیان انجام داده است.

کلیسای سانتا ماریا در منطقه ساری‌یِر استانبول حوالی ظهر یک‌شنبه با حمله دو مرد نقابدار روبه‌رو شد و در جریان آن، یک نفر کشته شد.

این حمله واکنش مقامات ترکیه را در پی داشت. ازجمله علی یرلی‌کایا، وزیر کشور، ساعاتی بعد در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد که دو نفر فرد مظنون به دست داشتن در این حمله بازداشت شده‌اند که یکی از آنها شهروند تاجیکستان و فرد دیگر شهروند روسیه است.

به گزارش خبرگزاری تاس، تعداد افراد دستگیر شده در ارتباط با این پرونده به ۵۱ نفر رسیده است.

با وجود افزایش تدابیر امنیتی در کشورهای مختلف در پی تشدید تهدیدهای گروه داعش برای حمله به مکان‌های مذهبی مسیحی و یهودی، در ماه‌های گذشته گزارش‌های متعددی درباره این حملات یا برنامه‌ریزی برای آن‌ها‌ منتشر شده است.

نیروهای امنیتی ترکیه اوایل ماه دی از بازداشت ۳۲ مظنون به اتهام ارتباط با گروه داعش که در حال برنامه‌ریزی برای حمله به کلیساها و کنیسه‌ها و همچنین سفارت عراق در ترکیه بودند، خبر داده بودند.

بیشتر در این باره: ترکیه از بازداشت ۳۲ مظنون عضو داعش و ناکام گذاشتن حمله به کلیساها و کنیسه‌ها خبر داد

پلیس وین، پایتخت اتریش، نیز سوم دی‌ اعلام کرده بود که اطلاعاتی درباره حملات احتمالی یک گروه اسلام‌گرا به کلیسای جامع کلن آلمان و یک کلیسای دیگر در وین دریافت کرده است.

وزارت کشور اتریش هم‌چنین از بازداشت و بازجویی چهار نفر از اعضای یک شبکه اسلامی توسط سازمان اطلاعات این کشور خبر داده بود.

بیشتر در این باره: افزایش تدابیر امنیتی در آلمان و اتریش در پی هشدار حمله «اسلام‌گرایان» به کلیساها

پلیس آلمان نیز دهم دی اعلام کرد که سه مظنون دیگر را در توطئه «اسلام‌گرایان» برای حمله به کلیسای جامع شهر کلن در شب کریسمس بازداشت کرده است.


با استفاده از ایکس و گزارش‌های رادیوفردا؛ ف.ع/ پ.پ