اسرائیل سه هزار خانه جدید در یهودی‌نشین‌های کرانه باختری می‌سازد

طرح ساخت سه هزار خانه جدید در کرانه باختری، واکنشی به حمله روز پنجشنبه به شهروندان اسرائیلی است که به کشته و زخمی شدن چندین تن انجامید

دولت اسرائیل ساخت سه هزار خانه دیگر در شهرک‌های اسرائیلی‌نشین در کرانه غربی را در دستور کار قرار داد.

وزیر دارایی اسرائیل گفت این طرح واکنشی به حمله مسلحانه مهاجمان فلسطینی به شهروندان اسرائیلی در یک جاده نزدیک به اورشلیم در بامداد روز پنجشنبه، سوم اسفند، بود. بتسال‌ئل اسموت‌ریچ، وزیر دارایی و رهبر حزب «صهیونیسم مذهبی» حامی گسترش شهرک‌های اسرائیلی‌نشین در کرانه غربی است.

او در بیانیه‌ای گفت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، یوآو گالانت، وزیر دفاع و ران درمر، وزیر راهبردی در نشست کابینه از این طرح حمایت کردند.

به گفته آقای اسموت‌ریچ، دو هزار و ۳۵۰ خانه در شهر «معله آدومیم»، ۳۰۰ خانه در شهرک «کیدار» و ۶۹۴ خانه در شهرک «افرات» ساخته خواهد شد.

این دولتمرد اسرائیلی افزود: هر اقدام تروریست‌ها برای آسیب زدن به اسرائیل و مردم آن، با عمیق‌تر شدن «کنترل ابدی ما برتمامی سرزمین اسرائیل» پاسخ خواهد گرفت.

در حمله سه مرد مسلح فلسطینی از اهالی کرانه غربی به شهروندان اسرائیلی که راننده و سرنشینان خودروها در جاده‌ای در ورودی به شهر اورشلیم میان شهر «معله آدومیم» بودند، بامداد سوم اسفند یک مرد ۲۳ ساله اسرائیلی کشته و ۱۳ تن، شامل یک زن ۲۴ ساله باردار، زخمی شدند.

دو مهاجم که دو برادر بودند، به دست یک سرباز ذخیره ارتش اسرائیل، کشته و مهاجم سوم زخمی و دستگیر شد. هنوز گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته اما حماس و گروه‌های مسلح فلسطینی از آن استقبال کردند.

حمله این مهاجمان مسلح به شهروندان اسرائیلی در جاده‌ها پس از مدتی توقف نسبی رخ داد. تا پیش از حمله گروه افراطی حماس به اسرائیل که به جنگ منجر شد، ده‌ها اسرائیلی در حملات مشابه در جاده‌ها کشته شدند که با واکنش گسترده اسرائیل در یورش به مناطق مختلف کرانه غربی و کشتن صدها تن در کرانه غربی روبه‌رو شد.

به نوشته تایمز اسرائیل، طرح گسترش شهرک‌سازی‌ها احتمال تشدید اختلافات میان دولت بنیامین نتانیاهو با دولت جو بایدن را در پی دارد.

روزنامه هاآرتص نیز روز چهارم اسفند نوشت طرح در شرایطی تصویب شده که دولت آمریکا در آستانه ماه رمضان در تلاش است تا اوضاع میان اسرائیل و فلسطینیان را در شرایط ادامه جنگ اسرائیل در غزه، آرام کند.

هاآرتص افزود: دولت آمریکا دور دیگری از تحریم‌ها را علیه عوامل مرتبط با شهرک‌سازی‌های اسرائیلی در کرانه غربی «آماده کرده» ولی برای اعلام آن تا حال منتظر تحولات میدانی بوده است.

به نوشته این روزنامه، دولت جو بایدن احتمال لغو سیاست‎‌های دوران دولت دونالد ترامپ در قبال شهرک‌های اسرائیلی‌نشین در کرانه غربی را بررسی کرده است.

در زمان ریاست‌جمهوری آقای ترامپ، محصولات ساخت شهرک‌های اسرائیلی در کرانه غربی به عنوان «تولید اسرائیل» برچسب می‌خورد و مایک پومپئو، وزیر خارجه دوران ترامپ نیز تأکید کرده بود که شهرک‌سازی‌ها با قوانین بین‌الملل مغایر نیست.

آمریکا و جامعه جهانی کرانه غربی را بخشی از اراضی برای کشور مستقل فلسطین می‌دانند اما نخست‌وزیر اسرائیل این هفته تأکید کرد تا زمانی که او رهبری اسرائیل را به دست دارد، کشور فلسطینی برپا نخواهد شد و کنترل امنیتی کرانه غربی و غزه هم باید در دست اسرائیل بماند.

آقای نتانیاهو بار دیگر به صراحت با طرح آمریکا و سایر متحدین دیگر اسرائیل در حمایت از تشکیل کشور فلسطین مخالفت کرد.