سوریه از حمله هوایی دوباره اسرائیل به دمشق خبر داد

حمله هوایی به حومه دمشق در سال ۲۰۲۲ (عکس از آرشیو)

خبرگزاری رسمی سوریه بامداد جمعه ۱۱ فروردین از دفع حملات هوایی اسرائیل به دمشق پایتخت این کشور خبر داد. این دومین حمله هوایی به دمشق و حومه آن طی ۴۸ ساعت اخیر است.

خبرگزاری دولتی سوریه می‌گوید پدافند هوایی ارتش این کشور چند فروند از راکت‌های شلیک شده را رهگیری و منهدم کرده است.

گزارش‌ها حاکی است که منطقه الدیماس مورد حمله قرار گرفته است. هنوز گزارشی از تلفات احتمالی این حمله منتشر نشده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران بامداد روز جمعه حملات دو روز اخیر «اسرائیل» به برخی مراکز در دمشق و حومه آن را به شدت محکوم کرد.

ناصر کنعانی گفت: «با کمال تأسف و تعجب جامعه جهانی واکنش مورد انتظار و بازدارنده‌ای نسبت به حملات نظامی متجاوزانه و مستمر» اسرائیل «به سوریه از جمله فرودگاه‌های غیرنظامی و حتی اماکن مسکونی این کشور نداشته» و همین مساله باعث تشویق اسرائیل «در ادامه نقض حاکمیت و تمامیت سرزمینی یک کشور مستقل عضو سازمان ملل و تکرار جرم و جنایت در حق شهروندان و نظامیان آن شده است.»

خبرگزاری دولتی سوریه بامداد پنج‌شنبه به نقل از یک منبع نظامی گزارش داد که اسرائیل مناطقی را در حومه دمشق هدف حملات موشکی خود قرار داد.

گزارش شده بود که حملات اسرائیل از منطقه اشغال‌شده بلندی‌های جولان صورت گرفت و بر اثر آن دو سرباز سوری مجروح شدند.

منبع نظامی یادشده همچنین در ادامه گفته بود که سامانه‌های دفاع هوایی سوریه شماری از موشک‌های اسرائیلی را رهگیری و منهدم کردند.

در چند سال اخیر اسرائیل چند صد حمله به اهداف گوناگون در مناطق تحت کنترل حکومت سوریه انجام داده و به ندرت مسئولیت این حملات را پذیرفته و یا درمورد آن‌ها اظهار نظر کرده است. ولی به حملات مشخصی علیه شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی در خاک سوریه از جمله حزب‌الله لبنان که هزاران نفر از نیروهای آن در کنار ارتش سوریه می‌جنگد، اذعان کرده است.

حزب‌الله لبنان و شبه‌نظامیان اعزامی جمهوری اسلامی ایران، از زمان جنگ داخلی سوریه در کنار نیروهای رژیم بشار اسد جنگیده و در تغییر توازن قوا به نفع حکومت سوریه نقش مهمی ایفا کرده‌اند.

اسرائیل می‌گوید حضور نیروهای وابسته به جمهوری اسلامی در نزدیکی مرزهای این کشور یک خط قرمز است و حملات خود به تاسیسات و کاروان‌های حامل تسلیحات در خاک سوریه را به این دلیل موجه می‌داند.