اسرائیل ورود غیرمسلمانان به مسجدالاقصی را تا پایان ماه رمضان ممنوع کرد

مسجد الاقصی در شرق بیت‌المقدس

اسرائیل ورود بازدیدکنندگان و گردشگران غیرمسلمان به مسجد الاقصی در شرق بیت‌المقدس را تا پایان ماه رمضان ممنوع کرد.

دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز سه‌شنبه ۲۲ فروردین در بیانیه‌ای اعلام کرد که او این تصمیم را پس از برگزاری یک نشست امنیتی اتخاذ کرده است.

مسجدالاقصی سومین مکان مقدس مسلمانان و مقدس‌ترین مکان یهودی‌ها محسوب می‌شود که محوطه آنجا را «کوه معبد» می‌نامند.

بیشتر در این باره: حمله تلافی‌جویانه‌ اسرائیل علیه سوریه؛ اسرائیل تهران را عامل «بی‌ثبات‌کردن منطقه» خواند

فلسطینی‌ها هنوز به این تصمیم دولت اسرائیل واکنش نشان نداده‌اند. این در حالی است که در سال‌های گذشته، اسرائیل بازدید یهودیان از این مکان مقدس را در ده روز پایانی ماه رمضان ممنوع می‌کرد.

اما ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل، این تصمیم را محکوم کرد و در بیانیه‌ای گفت: «وقتی تروریسم به ما حمله می‌کند، باید با قدرت پاسخ دهیم، نه این‌که تسلیم هوس‌های آن شویم».

پلیس اسرائیل هفته گذشته صدها زائر را از مسجد الاقصی بیرون کرد که این باعث بروز تنش بین اسرائیل و فلسطینی‌ها شد و متعاقب آن، ده‌ها موشک از غزه، لبنان و سوریه به سمت اسرائیل پرتاب شد. ارتش اسرائیل نیز با حملات هوایی به این حملات موشکی پاسخ داد.

ارتش اسرائیل روز سه‌شنبه همزمان با انتشار بیانیه دفتر نتانیاهو، اعلام کرد که دو فلسطینی مسلح را در کرانه باختری رود اردن به ضرب گلوله کشته است.

بنابر اعلام ارتش اسرائیل، این دو فلسطینی مسلح سوار بر یک خودرو، به سمت یک پایگاه نظامی در نزدیکی یک شهرک یهودی‌نشین در نزدیکی نابلس تیراندازی کردند.

وزارت بهداشت تشکیلات خودگردان فلسطینی کشته شدن این دو فلسطینی مسلح را تایید کرده است.

این حادثه، به نوشته رسانه‌ها، نشان‌دهنده تداوم خشونت‌ بین فلسطینی‌ها و اسرائیل است.

این خشونت‌ها از یک سال پیش آغاز شده، اما در روزهای اخیر با همزمان شدن ماه رمضان مسلمانان و عید پسح (فصح) یهودیان افزایش یافته است.