اسرائیل از بازداشت هفت تن به اتهام جاسوسی برای ایران خبر داد

نمایی از بندر حیفا در اسرائیل؛ جایی که گفته می‌شود محل سکونت این هفت متهم است

پلیس و سازمان امنیت داخلی اسرائیل می‌گویند یک شبکه جاسوسی متشکل از هفت شهروند اسرائیلی را شناسایی کرده‌اند که برای دستگاه‌های امنیتی ایران اطلاعات جمع‌آوری می‌کردند.

در بیانیه‌ای که پلیس اسرائیل روز دوشنبه ۳۰ مهرماه منتشر کرد، آمده است: «این شبکه در حال جمع‌آوری اطلاعات حساس در مورد پایگاه‌های نظامی ارتش اسرائیل و زیرساخت‌های انرژی بوده است».

دادستانی اسرائیل نیز می‌گوید که این هفت نفر به عکاسی و جمع‌آوری اطلاعات در مورد پایگاه‌ها و تأسیسات ارتش اسرائیل از جمله مقر دفاعی «کریا» در تل‌آویو، پایگاه‌های هوایی «نواتیم» و «رامات داوید» و همچنین سایت‌های باتری سامانه گنبد آهنین متهم شده‌اند.

به گفته دادستان‌ها، بررسی‌های پلیس و محققان شین بت، سازمان امنیت داخلی اسرائیل، نشان می‌دهد که این متهمان که همگی ساکنان حیفا و شمال اسرائیل هستند، صدها ماموریت را برای سازمان‌های اطلاعاتی ایران انجام داده‌اند و با عوامل ایرانی در ارتباط بوده‌اند.

متهمان همچنین متهم هستند که نقشه‌هایی از سایت‌های استراتژیک را از عوامل خود دریافت کرده‌اند. یکی از این نمونه‌ها نقشه پایگاه گولانی است که اوایل ماه میلادی جاری هدف حمله پهپادی مرگبار قرار گرفت.

به گفته بازرسان، این هفت نفر در ازای اقدامات خود، صدها هزار دلار دریافت کرده‌اند که بخشی از آن به صورت ارز دیجیتال بوده است.

بیشتر در این باره: سه شهروند اسرائیلی به «جاسوسی برای ایران» متهم شدند

بنابر گزارش دادستانی همه این متهمان از آغاز جنگ به فعالیت‌های جاسوسی پرداخته‌اند و برخی از آنها به مدت دو سال برای ایران جاسوسی کرده‌اند.

رویترز به نقل از یک منبع ارشد شین بت نوشته است که «در جریان تحقیقات مشخص شده که اعضای این باند، اطلاعات زیادی جمع‌آوری و به عوامل ایرانی تحویل داده‌اند».

پلیس اسرائیل گفته است که این متهمان از روی «حرص و طمع» برای پول مرتب جاسوسی شده‌اند و به کشور اسرائیل و شهروندان آن آسیب رسانده‌اند.

نام این هفت نفر که همه آنها توسط پلیس دستگیر شده با استاند به گزارش دادستانی در گزارش تایمز اسرائیل منتشر شده است. بنابر گزارش‌ها یکی از این هفت نفر، سرباز فراری ارتش اسرائیل و دو نفر نیز زیر سن قانونی هستند.

دفتر دادستان کل اسرائیل اعلام کرده که این، یکی از جدی‌ترین پرونده‌های «نقض امنیت» است که در سال‌های اخیر در این کشور مورد بررسی قرار گرفته است.

به گفته منبع ارشد شین‌بت که نامی در گزارش رویترز از او برده نشده نیز گفته‌است که «ارزیابی‌ها نشان می‌دهد فعالیت اعضای این حلقه به امنیت کشور آسیب رسانده است».

دادستان‌ها می‌گویند قصد دارند روز جمعه، چهارم آبان ماه، کیفرخواستی علیه این هفت متهم، به اتهام جرایم امنیتی صادر کنند و درخواست خواهند کرد که این افراد تا پایان مراحل قانونی در بازداشت بمانند.

وزارت امور خارجه ایران تا کنون درباره این گزارش ابراز نظری نکرده است اما پیش از این مقامات اسرائیل و نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی بارها افراد یا نهادهایی را به جاسوسی متهم کرده‌اند.

جمهوری اسلامی اما هربار بدون ارائهٔ شواهد و مدارک، ادعای کشف‌ و شناسایی افراد یا نهادهایی را مطرح می‌کنند که به گفته آن‌ها، با سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل همکاری دارند، اما جزئیاتی منتشر نمی‌کند.

اسرائیل نیز در آخرین مورد در ماه سپتامبر، اعلام کرد که سرویس‌های امنیتی این کشور یک شهروند اسرائیلی را به ظن دست داشتن در توطئه ترور افراد برجسته از سوی ایران، از جمله نخست‌وزیر، دستگیر کرده‌اند.

اسرائیل سابقه طولانی در انجام عملیات اطلاعاتی در ایران دارد، که احتمالاً شامل ترور اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی گروه افراطی حماس در سفر به تهران می‌شود هرچند که هنوز در این باره مسئولیتی را به عهده نگرفته است.

با استفاده از رسانه‌های اسرائیل، رویترز و رادیو فردا؛ س.ب/ ع.م