یورش نیروهای امنیتی اسرائیل به دفاتر نهادهای حقوق بشری در اورشلیم

تجمع گروهی از چپ‌گرایان اسرائیل در رام‌الله در محکوم کردن بازداشت فعالان حقوق بشر فلسطینی، اکتبر ۲۰۲۱

ارتش و نهادهای امنیتی اسرائیل بامداد پنج‌شنبه، ۲۷ مرداد، به دفاتر شماری از گروه‌های حقوق بشری فعال در شرق اورشلیم و کرانه باختری حمله کرده و آن‌ها را پلمب کردند.

ساعتی پیش از این اقدام، بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، دستوری را امضا کرده بود که نام این نهادهای فلسطینی را در فهرست «تروریستی» حفظ می‌کند.

ارتش اسرائیل اعلام کرد که در پی اقدام نظامیانش، هفت موسسه فلسطینی بسته و اموال آنها مسدود شده است.

به گفته منابع فلسطینی، شهرهای رام‌الله و البیره کانون این حملات بوده‌اند. به گفته آن‌ها، سربازان اسرائیلی رایانه‌ها و اسناد سازمان‌ها را برده و آسیب زیادی به دفاتر وارد کردند.‌

گزارشگر خبرگزاری فرانسه شاهد اعلامیه‌ای چسبانده شده به روی دفتر «الحق»، یکی از موسسات یادشده در شهر رام‌الله بود، که در آن آمده است این مکان «به دلایل امنیتی» مهر و موم شده است.

بیانیه ارتش اسرائیل می‌افزاید: «هر گونه فعالیت در این مکان، امنیت منطقه، نیروهای امنیتی و نظم عمومی را به خطر می‌اندازد.»

اسرائیل در میانه پاییز سال گذشته شش سازمان فلسطینی را «تروریستی» و مرتبط با سازمان چپ‌گرای «جبهه مردمی برای آزادی فلسطین» اعلام کرد اما به گزارش خبرگزاری فرانسه، مدارکی برای این ادعا ارائه نداد.

بیشتر در این باره: دولت آمریکا از اسرائیل برای تروریستی اعلام کردن نهادهای مدنی فلسطینی توضیح خواست

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، تمدید نام سازمان‌ها و گروه‌های فعال فلسطینی در فهرست تروریستی ارتش اسرائیل به این معنی است که وضعیت موقت آنها به دائمی تبدیل خواهد شد.

این در حالی است که ۹ کشور اروپایی، که همگی روابط نزدیکی با اسرائیل دارند، ماه گذشته از اسرائیل خواستند اگر مدارک معتبری در مورد «تروریستی» بودن این سازمان‌ها دارد، آن را ارائه کند.

۹ کشور اروپایی تاکید کردند که در نبود این مدارک، آن‌ها به همکاری با این سازمان‌ها ادامه خواهند داد.

نظامیان اسرائیل بامداد پنج‌شنبه در خیابانی در شهر رام‌الله، در کرانه باختری، که دفتر اصلی گروه «الحق» در آن واقع بود، گاز اشک‌آور شلیک کردند. نظامیان گفتند که با سنگ و بطری آتش‌زا به آنها حمله شده بود.

دفتر تشکیلات خودگردانی با تقبیح «جنایت و تعرض آشکار» اسرائیل به «نهادهای مدنی» نوشت که این اقدامات اسرائیل حمله به نهادهای حقوقی بین‌المللی نیز هست و جامعه جهانی باید آن را نکوهش کرده و از ملت فلسطین حمایت کند.

حسین الشیخ، یک مقام ارشد تشکیلات خودگردان فلسطینی، در توییتر خود نوشت که اسرائیل سعی دارد «صدای حقیقت وعدالت» را خاموش کند.