فعالیت بندر ایلات اسرائیل در پی حملات حوثی‌ها در دریای سرخ «۸۵ درصد» کاهش یافت

یک قایق نیروی دریایی اسرائیل در حال عبور از یک کشتی تجاری در بندر ایلات

در پی حملات حوثی‌های یمن به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ و باب‌المندب، فعالیت بندر ایلات اسرائیل «۸۵ درصد» کاهش یافت.

مدیر اجرایی بندر ایلات روز پنج‌شنبه ۳۰ آذر اعلام کرد بدون باب‌المندب شریان اصلی کشتیرانی به بندر ایلات بسته می‌شود و به همین خاطر فعالیت این بندر ۸۵ درصد افت کرده است.

حوثی‌ها از آغاز جنگ اسرائیل با گروه افراطی حماس که آمریکا و اتحادیه اروپا آن را تروریستی می‌دانند، حملات متعددی را علیه کشتی‌هایی که از دریای سرخ می‌گذرند انجام داده و مدعی شده است که این کشتی‌ها با اسرائیل در ارتباطند.

بندر ایلات اسرائیل عمدتاً در حوزه واردات خودرو و صادرات نمک معدنی پتاس از بحرالمیت فعال است و در مقایسه با بنادر مدیترانه‌ای بزرگ اسرائیل در حیفا و اشدود، نقش کم‌رنگ‌تری در تجارت خارجی اسرائیل دارد.

به رغم سقوط شدید فعالیت این بندر، به نظر می‌رسد دیگر بنادر اسرائیل با چالش چشمگیری در صادرات و واردات روبرو نشده‌اند.

آخرین گزارش مرکز آمار اسرائیل نشان می‌دهد که صادرات این کشور در نوامبر با افتی ۱۰ درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال، کمی بیش از پنج میلیارد دلار بوده و وارداتش با افتی ۱۵ درصدی حدود ۶.۴ میلیارد دلار بوده است.

بیشتر در این باره: تهدید رهبر حوثی‌ها: در صورت حمله آمریکا به یمن، ناوها و منافع آمریکایی را هدف قرار می‌دهیم

اهمیت بندر ایلات در این نکته است که از طریق خلیج عقبه و بدون نیاز به گذشتن از کانال سوئز تجارت اسرائیل با کشورهای شرقی را تسهیل می‌کند.

جدئون گولبر رئیس اجرایی این بندر در ادامه گفت: هنوز شمار اندکی کشتی در حال صادرات پتاس هستند، اما با توجه به وضعیت حملات حوثی‌ها در دریای سرخ و باب‌المندب، امکان حرکت آن‌ها به سمت بازارهای آسیایی وجود ندارد.

او گفت اگر حملات حوثی‌ها ادامه یابد، فعالیت این بندر متوقف خواهد شد.

تنها راه جایگزین دریای سرخ برای انتقال بار از این بندر اسرائیلی به بازارهای شرقی، دور زدن کامل قاره آفریقا است که دو تا سه هفته طول می‌کشد.

ایالات متحده آمریکا برای مقابله با حملات موشکی و پهپادی حوثی‌ها به کشتی‌هایی که از دریای سرخ می‌گذرند، ائتلافی از نیروهای دریایی ۱۰ کشور از جمله بریتانیا، بحرین، کانادا، فرانسه، ایتالیا، هلند، نروژ و سیشل تشکیل داده است.

آقای گولبر می‌گوید مذاکرات با کشورهای عضو ائتلاف برای متوقف کردن حملات حوثی‌ها ادامه دارد، اما اگر این حملات متوقف نشود مجبور هستیم کارمندان را به مرخصی بفرستیم و فعالیت خود را متوقف کنیم.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، مرکز آمار اسرائیل، رادیو فردا/د.خ/ک.ر