اسرائیل تمام مرز غزه با مصر را تصرف کرد

ارتش اسرائیل روز چهارشنبه اعلام کرد که نیروهای این کشور کنترل یک منطقه حائل در مرز میان نوار غزه و مصر را در دست گرفتند، رخدادی که به معنای کنترل اسرائیل بر تمامی مرزهای زمینی فلسطین است.

اسرائیل همچنین در این روز حملات مرگبار خود به شهر رفح، واقع در جنوب غزه را علی‌رغم حکم صادره از دیوان بین‌المللی دادگستری برای پایان دادن به حملات به این شهر که حدود نیمی از جمعیت ۲.۳ میلیون نفری نوار غزه را در خود پناه داده بود، ادامه داد.

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، در یک گزارش تلویزیونی گفت که نیروهای اسرائیلی کنترل «عملیاتی» بر «کریدور فیلادلفی» را به دست آورده‌اند. فیلادلفی نام رمزی است که ارتش اسرائیل بر کریدور ۱۴ کیلومتری امتداد مرز غزه با مصر گذاشته است.

هاگاری عنوان کرد: «کریدور فیلادلفی در حکم اکسیژن برای حماس است که به طور مرتب از آن برای قاچاق سلاح به نوار غزه استفاده می‌کند.»

سخنگوی ارتش اسرائیل توضیحی درباره معنای کنترل «عملیاتی» نداد، اما پیش از آن یکی از مقامات نظامی اسرائیل گفته بود که اکنون نیروهای زمینی اسرائیل در برخی از مناطق کریدور مستقر هستند.

مرز با مصر در امتداد جنوب غزه تنها مرز زمینی نوار غزه بود که نیروهای اسرائیلی هنوز آن را در اختیار نگرفته بودند.

بیشتر در این باره: «یک میلیون» فلسطینی از رفح گریخته‌اند؛ نگرانی عمیق واشینگتن از حمله اسرائیل

روز چهارشنبه تانک‌های اسرائیلی به شهر رفح حمله کردند. علی‌رغم حکم دادگاه عالی سازمان ملل متحد برای توقف فوری حملات به این شهر، تانک‌های اسرائیلی روز سه‌شنبه به مرکز رفح رسیدند.

دیوان بین‌المللی دادگستری می‌گوید که اسرائیل هنوز توضیح نداده که چگونه پناهجویان فلسطینی را در امنیت کامل می‌تواند از رفح خارج کند و آب و غذا و دارو به دست آنها برساند. حکم دیوان بین‌المللی دادگستری همچنین گروه افراطی حماس را موظف به آزادی فوری گروگان‌های اسرائیلی می‌کند که در حمله روز ۷ اکتبر به جنوب اسرائیل آنها را ربود.

به گفته ساکنان رفح، تانک‌های اسرائیلی روز چهارشنبه وارد مناطق تل السطلان در غرب و یبنا در مرکز رفح شدند و سپس به سمت منطقه حائل در مرز با مصر عقب‌نشینی کردند.

عملیات نظامی اسرائیل در غزه با مخالفت جامعه بین‌المللی مواجه شده است. اسرائیل اما می‌گوید که این عملیات برای ریشه‌کن کردن گروه افراطی حماس که ایالات متحده و بسیاری از دیگر کشورهای غربی آن را تروریستی می‌دانند، ضرورت دارد.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن/ک.ر