رسانه‌های دولتی سوریه: اسرائیل حمله تازه‌ای به اطراف دمشق کرده‌است

این تصویر منتشرشده در ماه مه سال گذشته واکنش پدافند هوایی سوریه به یکی از حملاتی که طی سال‌های اخیر انجام شده را نشان می‌دهد.

رسانه‌های دولتی سوریه می‌گویند پدافند هوایی این کشور به موشک‌هایی که از سوی اسرائیل به نقاطی در اطراف دمشق شلیک شده، واکنش نشان داده‌است. سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه می‌گوید مواضع ایرانی-سوری هدف قرار گرفته‌اند.

خبرگزاری‌های رویترز و اسوشیتدپرس به نقل از رسانه‌های دولت مرکزی سوریه گزارش داده‌اند که پدافند هوایی شامگاه یک‌شنبه اول دی‌ ماه به حملات هوایی واکنش نشان داده‌است.

با این حال خبرگزاری و رادیو تلویزیون دولتی سوریه در گزارش‌های اولیه جزئیات چندانی ارائه نکردند، حال آن‌که ساکنان دمشق به خبرگزاری‌های بین‌المللی گفته‌اند اطراف پایتخت صدای انفجار شنیده‌اند.

ارتش سوریه اندکی بعد گفت «یکی از موشک‌ها را در اطراف دمشق سرنگون کرده‌است».

رویترز به‌نقل از یک منبع خبری در میان متحدان منطقه‌ای دولت بشار اسد گفته چهار موشک کروز از فراز آسمان لبنان به‌سوی سوریه شلیک شده‌اند.

مقام‌های اسرائیل هنوز واکنشی به گزارش‌ها نشان نداده‌اند و در پاسخ به پرسش‌های برخی شبکه‌های خبری، به‌مانند معمول گفته‌اند از اظهار نظر در مورد گزارش‌های خارجی خودداری می‌کنند.

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است، می‌گوید «مواضع دولت سوریه و مواضع مربوط به ایران» هدف قرار گرفته‌اند. این نهاد نیز هنوز جزئیات بیشتری برای انتشار در اختیار ندارد.

مقام‌های جمهوری اسلامی هنوز واکنشی به گزارش‌ها نشان نداده‌اند.

البته پیشتر نیز اسرائیل مواضع، پایگاه‌ها و زرادخانه‌های مربوط به دولت اسد، جمهوری اسلامی و شبه‌نظامیان مورد حمایت تهران را بارها هدف حملات هوایی قرار داده بود؛ از جمله دو هفته پیش که گزارش شد دست‌کم پنج‌ شبه‌نظامی متحد ایران در حمله هوایی در نزدیکی مرز سوریه با عراق، کشته شدند. این حمله نیز به‌مانند حملات پیشین منتسب به اسرائیل و علیه «اهداف ایران و هم‌پیمانان منطقه‌ایش» بود.

چند روز پیش از آن نیز شبکه تلویزیونی العربیه، مستقر در امارات، گزارش داده بود که یکی از زاغه‌های مهمات سپاه پاسداران در شرق سوریه هدف حمله قرار گرفته است. گزارشی که واکنشی را از سوی مقام‌های رسمی تهران همراه نداشت.

رویترز، اسوشیتدپرس، فاکس، تایمز اسرائیل، العربیه، رادیو فردا/ت