اسرائیل پس از تغییر متن ترانه، اجازه حضور در مسابقات یوروویژن را پیدا کرد

رقابت‌های امسال یوروویژن از هفتم تا یازدهم ماه مه در مالمو سوئد برگزار می‌شود

حضور اسرائیل در رقابت امسال انتخاب بهترین ترانه سال اروپا پس از آن‌که این کشور شعر ترانه ارسالی خود به مسابقه را تغییر داد، نهایی شد.

اتحادیه پخش رادیو و تلویزیون‌های اروپا که مسئول برگزاری رقابت سالانه یوروویژن است، چهارشنبه ۱۷ اسفند به اسرائیل اطلاع داد که ترانه این کشور واجد شرایط لازم برای شرکت در این رقابت است.

همزمان شبکه کان اسرائیل، که رسانه رسمی این کشور و عضو اتحادیه پخش اروپایی رادیو و تلویزیون است، چهارشنبه خبر داد باتوجه به درخواست رئیس‌جمهور اسرائیل، متن ترانه ارسالی تغییراتی کرد تا با شرایط حضور در رقابت همخوانی داشته باشد.

اسحاق هرتسوگ، رئیس‌جمهور اسرائیل، هفته قبل گفته بود که «عواملی که از ما تنفر دارند، در جستجوی تحریم و دور کردن اسرائیل از صحنه‌های جهانی هستند ولی اسرائیل باید صدای خود را با غرور سر داده و پرچم کشور را به اهتزاز درآورد.»

آقای هرتسوگ افزوده بود: «حضور اسرائیل در هر رویداد جهانی، به‌ویژه در شرایط کنونی که اسرائیل درگیر جنگ است و تبلیغات گسترده علیه پیکار میهنی ما در جریان است، یک ضرورت است.»

بیشتر در این باره: یوروویژن متن ترانه «باران اکتبر» ارائه شده از سوی اسرائیل را بررسی می‌کند

به دنبال بیانیه رئیس‌جمهور اسرائیل، سازمان کان به دو ترانه‌سرایی که متن ترانه اولیه را سروده بودند، امکان داد کلمات ترانه را تغییر دهند تا شائبه سیاسی بودن آن را که از سوی اتحادیه پخش رادیو و تلویزیون‌های اروپا مطرح شده بود، برطرف کنند.

ترانه اولیه با نام «باران اکتبر» در اشاره تلویحی به حمله گروه افراطی حماس به اسرائیل و کشته شدن اسرائیلی‌ها، دارای کلماتی در توصیف این وضعیت بود و همچنین از جوانانی که در راه دفاع از اسرائیل کشته شده‌اند، با واژگانی تلویحی تجلیل کرده بود.

برخلاف رئیس‌جمهور اسرائیل، وزیر فرهنگ، شمار زیادی از دست‌اندرکاران موسیقی و گروهی از مردم در اسرائیل گفته بودند که متن ترانه نباید عوض شود چون احساسات مردم را که کشورشان درگیر جنگ شده، بیان می‌کند.

ترانه جدید اسرائیل که از متن آن خبری نیست، با نام انگلیسی «هوریکان» (طوفان) به رقابت یوروویژن اعزام شد.

یک روز پیش از تصمیم هیئت مدیره رقابت در خصوص ترانه جدید اسرائیل، بندیکت لینارد، وزیر فرهنگ بلژیک، خواهان آن شد که حضور اسرائیل در این رقابت تا زمانی که جنگ غزه ادامه دارد، ممنوع شود.

وزیر فرهنگ بلژیک به سابقه حذف روسیه از رقابت یوروویژن در پی حمله آن کشور به اوکراین اشاره کرده بود.

وزیر فرهنگ فنلاند تعلیق اسرائیل را کافی دانسته و انجمن ترانه‌سرایان و آهنگسازان ایسلند نیز حضور اسرائیل را «ناسازگار» با فضای چنین رقابتی شاد نامیده بود.

رقابت‌های امسال یوروویژن از هفتم تا یازدهم ماه مه در مالمو در سوئد برگزار می‌شود.

عِدِن گولان، یک دختر ۲۰ ساله که تا حال در زمینه هنری ناشناخته بود، ماه گذشته در یک رقابت تلویزیونی اسرائیل برای خواندن ترانه امسال این کشور انتخاب شد.