روز بیست‌وپنجم جنگ؛ ادامه نبرد زمینی و هوایی در غزه؛ «۵۰ نفر» در حمله به جبالیا کشته شدند

ساختمان‌های ویران‌شده در اردوگاه جبالیا بعد از حمله هوایی اسرائیل

مدیر بیمارستان اندونزیایی نوار غزه روز سه‌شنبه ۹ آبان به شبکه الجزیره گفت در جریان حملات هوایی اسرائیل به یک منطقه پرجمعیت در اردوگاه جبالیا در شمال غزه دست‌کم ۵۰ نفر کشته و ۱۵۰ نفر زخمی شدند.

ارتش اسرائیل هنوز به این ادعا واکنش نشان نداده است.

این حمله که در اطراف بیمارستان رخ داد، باعث قطع برق شده است و پزشکان بیم آن دارند که جان ۲۵۰ فلسطینی بستری در این بیمارستان به‌دلیل تمام شدن سوخت ژنراتورها در خطر باشد.

دکتر معین المصری در این باره گفت: «تمام شدن سوخت یعنی قطع برق و قطع برق یعنی مرگ قطعی بسیاری از بیماران.»

سخنگوی یونیسف نیز درباره خطر مرگ کودکان بی‌سرپرست بر اثر بی‌آبی هشدار داده و گفته است کودکان غزه به‌دلیل نوشیدن آب شور بیمار شده‌اند.

جیمز الدر افزود حدود ۹۴۰ کودک در غزه مفقود شده‌اند و گمان می‌رود تعدادی از آن‌ها زیر آوار ساختمان‌های ویران‌شده بر اثر بمباران‌های اسرائیل گرفتار شده باشند.

مقام‌های بهداشتی فلسطینی در نوار غزه می‌گویند از زمان حملات حماس به اسرائیل و واکنش این کشور به آن، هشت هزار و ۵۲۵ نفر در این باریکه کشته شده‌اند که سه هزار و۵۴۲ نفر آن‌ها کودک بوده‌اند.

اسرائیل هم اعلام کرده که در حملات روز ۱۵ مهر حماس به این کشور، دستکم ۱۴۰۰ نفر کشته شده و ۲۳۹ نفر نیز به گروگان گرفته شده‌اند.

درگیری‌های زمینی در غزه

مقام‌های اسرائیلی همچنین خبر داده‌اند نیروهای نظامی این کشور با نیروهای حماس در داخل شبکه تونل‌های زیرزمینی و گسترده زیر زمین در غزه درگیر شده‌اند.

این گمان وجود دارد تعدادی از ۲۴۰ گروگانی که حماس روز ۱۵ مهر در حمله به خاک اسرائیل ربوده، در این تونل‌ها نگهداری می‌شوند و این باعث پیچیده شدن تلاش اسرائیل برای کشاندن نبرد به مناطق شهری غزه می‌شود.

ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد که روز دوشنبه نیروهای دفاعی این کشور به حدود ۳۰۰ هدف حمله کردند که شامل موشک‌های ضدتانک، سکوهای پرتاب راکت پنهان‌شده زیر ستون‌ها و تأسیسات نظامی حماس در زیر زمین می‌شوند.

در این بیانیه آمده که شبه‌نظامیان حماس با موشک ضدتانک و تیربار حمله متقابل کردند و عده‌ای از آن‌ها کشته شدند، اما به تعداد تلفات این گروه اشاره نشده است.

در سوی مقابل، حماس در بیانیه‌ای از درگیری‌های شدید با نیروی زمینی اسرائیل خبر داد و مدعی شد تلفاتی به طرف مقابل وارد کرده است.

از سوی دیگر، شاهدان عینی روز سه‌شنبه گفتند که اسرائیل در حمله به مناطق شمال غربی غزه، اقدام به بمباران هوایی و گلوله‌باران دریایی و زمینی کرده است.

ارتش اسرائیل رو دوشنبه از شمال و جنوب به شهر غزه حمله کرده بود.

بیشتر در این باره: سیاست «یک بام و دو هوا»ی ایران در شناسایی رسمی اسرائیل

گردان‌های عزالدین القسام، شاخه نظامی حماس، خبر داد که نبروهایش در اولین ساعات سه‌شنبه با نیروهای اسرائیل که از جنوب غزه هجوم آورده بودند، درگیر شده و چهار خودروی آن‌ها را با موشک هدف قرار داده است.

القسام همچنین مدعی شده که دو تانک و یک بولدوزر اسرائیلی را در شمال غرب غزه هدف گرفته است. این گروه می‌گوید در بیت حانون، در شمال غربی غزه نیز یک واحد نظامی اسرائیل را بعد از کمین «از بین برده است».

خبرگزاری رویترز اعلام کرد که نمی‌تواند این گزارش‌ها را تأیید کند و ارتش اسرائیل هم درباره این ادعاهای حماس موضع نگرفته است.

همچنین روز سه‌شنبه صدای آژیرهای خطر در شهر جنوبی ایلات در ساحل دریای سرخ در اسرائیل به صدا درآمد و ارتش این کشور گفت یک «هدف پرنده» در حال نزدیک شدن را سرنگون کرد.

بیشتر در این باره: روز بیست‌وچهارم جنگ؛ پیشروی ارتش اسرائیل و افزایش نگرانی‌ها در مورد حمله به بیمارستان‌ها

حوثی‌های مورد حمایت ایران در یمن گفتند «تعداد زیادی» موشک بالستیک و پهپاد به سمت اسرائیل شلیک کرده‌اند که سومین حمله آن‌ها به این کشور به شمار می‌آید و وعده دادند این حملات ادامه می‌یابد.

در همین حال، وزیر خارجه ایران روز سه‌شنبه گفت «طبیعی است» گروه‌های نیابتی مورد حمایت تهران که آن‌ها را «گروه‌ها و جریان‌های مقاومت» خواند، در جریان جنگ حماس و اسرائیل و آنچه «جنایت‌های» اسرائیل خواند، وارد عمل شوند.

رسانه‌های ایران خبر داده‌اند امیرعبداللهیان علاوه بر امیر و وزیر خارجه قطر، روز سه‌شنبه با اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، نیز برای دومین بار در دو هفته اخیر دیدار کرد.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و رادیو فردا/ع.م/ ک.ر