تحلیلگران اسرائیلی درباره جانشین احتمالی یحیی سنوار چه می‌گویند؟

حذف یحیی سنوار یک ضربه معنوی، روانی و تشکیلاتی به حماس ارزیابی شده است

رسانه‌های اسرائیل جانشینی یحیی سنوار از میان نامزدهای احتمالی رهبری گروه افراطی حماس و دخالت جمهوری اسلامی ایران در این گزینش را بررسی کرده‌اند.

سایت اسرائیلی «گلوبز» در این زمینه نوشت حذف سنوار یک ضربه معنوی، روانی و تشکیلاتی به حماس است و در نبود او در حالی که مدتی پیش نیز اسماعیل هنیه رئیس پیشین دفتر سیاسی در تهران کشته شد و محمد ضیف فرمانده گردان‌های عزالدین قسام از پای درآمد، شمار مهره‌هایی که ممکن است به رهبری حماس برسند محدود شده‌اند، اما این گروه هنوز دارای چهره‌هایی هست که پا جا پای سنوار بگذارند.

گروه افراطی حماس در فهرست تروریستی ایالات متحده و اتحادیه اروپا قرار دارد.

سرلشگر ذخیره ایتان دانگوت به روزنامه گلوبز گفت محمد سنوار، برادر کوچک یحیی سنوار، که سال‌ها در کنار برادرش زندانی اسرائیل بود، یکی از چهره‌های داخل غزه است که ممکن است بخواهد جانشین برادرش شود.

عیدو زلکوویچ، استاد مطالعات خاورشناسی، اما محمد سنوار را در قامت فردی که به این مقام برگزیده شود، نمی‌بیند زیرا او در نهایت فرمانده تیپ خان‌ یونس حماس بوده و هرگز در ردای یک رهبر سیاسی در میان مهره‌های حماس مقبولیت نداشته است.

بیشتر در این باره: واکنش‌ها در ایران به مرگ سنوار؛ پایان «عاملِ کشتار» یا «اَبَرقهرمان»

به گفته آقای زلکوویچ، نقطه ثقل رهبری حماس دوباره به مهره‌های این گروه که ساکن خارج هستند، باز خواهد گشت که در آن صورت، خالد مشعل و خلیل الحیه ممکن است دو گزینه جدی باشند.

این تحلیلگر در مورد خالد مشعل گفت که او دوره‌ای طولانی ریاست دفتر سیاسی حماس را در دست داشته است.

یدیعوت آحرونوت در این زمینه به موسی ابو مرزوق هم اشاره کرده و نوشته که محمد سنوار ظاهراً فرماندهی نظامی گروه را در میدان برعهده گرفته است.

شبکه تلویزیونی «کان» اسرائیل هم نام محمود الزهار یکی از بنیانگذاران حماس را به این فهرست اضافه کرده است.

الزهار و الحیه روابط نزدیکی با تهران دارند و الحیه به تازگی به تهران هم سفر کرده بود. اما خالد مشعل به عنوان مهره‌ای از حماس که ایران تمایلی به رهبری او در حماس نداشت، شناخته شده است.

سرتیپ ذخیره امیر آویوی، مدیرکل گروه «بیتخونیستیم» (کارشناسان امنیتی)، به «معاریو» گفت حماس کماکان دارای سلسله مراتب سازمانی فعال است اما درخواست‌های پیاپی روزهای اخیر حزب‌الله برای آتش‌بس، بدون ارتباط با وضعیت غزه، گروه حماس را در انزوای بیشتر قرار خواهد داد.

سرلشگر ذخیره عاموس یادلین، رئیس پیشین سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل، در سایت شبکه ۱۲ تلویزیون این کشور نوشت از بین بردن سنوار یک هدف مهم نمادین، تاکتیکی و راهبردی در این جنگ بود و اهمیت داشت که غیر از حذف هنیه و ضیف، او نیز دیگر در صحنه نباشد.

به نوشته یادلین، حال که سنوار از بین رفته است اسرائیل نباید اجازه دهد خواسته او که وصل کردن عرصه‌های جنگی به یکدیگر (کارزار همزمان تمامی گروه‌های شبه‌نظامی در منطقه علیه اسرائیل) بود، رخ دهد.

یادلین افزود کشورش با دستاوردهای جنگی و تقویت بازدارندگی که ایجاد کرده، مفهوم امنیتی تازه‌ای را در منطقه اعلام کرده که در آن بر نابود کردن سازمان‌های تروریستی در مرزهای خود و گروه‌های نیابتی تهران اهتمام می‌کند و دیگر نخواهد پذیرفت که هیچ گروه تروریستی در مرزهایش مستقر باشند و در دوره نزدیک نیز تحرکات مهمی در قبال ایران خواهد داشت.

بیشتر در این باره: یحیی سنوار، رهبر گروه افراطی حماس، کشته شد