مهاجم عرب پس از کشتن چهار اسرائیلی در یک مرکز خرید از پای درآمد

یک عرب بادیه‌نشین تابع اسرائیل شامگاه سه‌شنبه، دوم فروردین، پس از آن‌که چهار شهروند اسرائیلی را در محوطه یک مرکز خرید در شهر جنوبی بئرشبع کشت، خود با شلیک گلوله از پای درآمد.

پلیس شهر بئرشبع تایید کرد که مهاجم ابتدا با خودرو در مرکز خرید شهر بئرشبع یک مرد ۶۰ ساله دوچرخه‌سوار را زیرگرفت و کشت، سپس یک زن جوان کارگر در پمپ بنزین را با ضربه چاقو کشت و در ادامه نیز دو زن دیگر را که برای خرید به این مرکز رفته بودند، با چاقو از پای درآورد.

رسانه‌های اسرائیل فیلم‌هایی را نشان دادند که یک راننده اتوبوس اسرائیلی که اسلحه داشت، با دیدن صحنه‌های تهاجم، به سوی مرد چاقو به دست شلیک کرد و او را از پای درآورد.

دو زن اسرائیلی دیگر که در حمله این مرد عرب زخمی شدند، به بیمارستان «سوروکا» در این شهر انتقال یافتند. دکتر فوکس شوارتز از مسئولان این بیمارستان به شبکه کان گفت که ضربات وارده به دو مجروح بسیار عمیق است اما او احتمال می‌دهد که زخمی‌ها از مرگ رهایی یابند.

رسانه‌های اسرائیل اعلام کردند که مهاجم، محمد غالب احمد ابوالقیعان، ۳۴ ساله، دارای همسر و فرزند، دبیر دبیرستان شهر بادیه‌نشین «الحره» در جنوب اسرائیل، هفت سال پیش به اتهام حمایت از داعش و تلاش برای رفتن به سوریه، محاکمه شده و چند سال در زندان اسرائیل بود اما او بعدا از کار خود ابراز «ندامت» کرده بود.

نیروهای امنیتی اسرائیل در پی رویداد سه‌شنبه شب به محل زندگی مهاجم رفتند تا احتمال آگاهی بستگان او از نیت خرابکاری وی را بررسی کنند.

طایفه ابوالقیعان از خانواده‌های سرشناس عرب بادیه‌نشین هستند. یکی از بستگان میلیونر آن‌ها، یعقوب ابوالقیعان، سال گذشته به ظن ارتباط با نیروهای مورد حمایت ایران در منطقه، از سوی سازمان امنیت داخلی اسرائیل مورد بازجویی قرار گرفته بود.

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، گفت نیروهای نظامی و امنیتی کشورش کاری خواهند کرد که «مشوقان یا همکاران تروریست‌ها» هزینه کار خود را بپردازند.

رئیس جمهوری و وزیر خارجه اسرائیل در بیانیه‌هایی این رویداد را «یک حمله تروریستی» نامیده و به‌شدت را محکوم کردند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، نفتالی بنت، نخست‌وزیر، که در زمان وقوع این رویداد در اجلاس سه جانبه با رهبران مصر و امارات در شرم‌الشیخ در خاک مصر بود، از این رویداد آگاه شده است.

وقوع حملات با چاقو یا زیر گرفتن افراد با خودرو در روزهای اخیر در شهر اورشلیم دوباره افزایش یافته که به زخمی شدن چند نظامی و غیرنظامی منجر شده است. اکثر مهاجمان درجا کشته شده‌اند. مقامات اسرائیلی از مدتی پیش احتمال داده بودند که با نزدیک شدن ماه رمضان، وقوع حملاتی از این دست افزایش یابد.

با این حال، رویداد سه‌شنبه شب یکی از مهم‌ترین حملات دوره اخیر پس از درگیری‌های خونین بهار پارسال میان اسرائیل و فلسطینیان بر سر محله «شیخ جراح» در شرق اورشلیم/ بیت‌المقدس بوده است.

رسانه‌های اسرائیل گزارش داده‌اند که این رویداد واکنش‌های شدیدی در میان بخشی از افکار عمومی اسرائیل در پی داشته است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر پیشین، در بیانیه‌ای، دولتمردان کنونی را فراخواند که سریعا امنیت مردم را تامین کنند. منتقدین دولت گفته‌اند که ائتلاف دولت نفتالی بنت با حمایت یک حزب عربی متحد برپا شده که حامی اصلی اعراب بادیه‌نشین است.

اما حزب «الموحده» تحت رهبری آقای منصور عباس، سیاستمدار عرب اسرائیلی، که با رای بخشی از اعراب بادیه‌نشین، دارای کرسی‌هایی در مجلس اسرائیل شده، در بیانیه‌ای حمله شهر بئرشبع را «بزدلانه» نامید و آن را شدیدا نکوهش کرد. این حزب عربی تاکید کرد که اعراب کشور، از جمله بادیه‌نشینان،«پایبند قانون هستند».

با وجود آن‌که مهاجم عرب اسرائیلی بود، سازمان‌های مسلح فلسطینی مانند جهاد اسلامی فلسطین و حماس در باریکه غزه در بیانیه‌هایی از اقدام او با عنوان «عملیات استشهادی» حمایت کردند.