بیست و هفتمین شنبه اعتراضی؛ تظاهرات ده‌ها هزار اسرائیلی علیه تغییرات قضایی

ده‌ها هزار اسرائیلی شامگاه شنبه، ۱۸ تیرماه، در شهرهای مختلف این کشور علیه تلاش‌های تازه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این کشور، برای تصویب «لایحه تغییرات قضائی» تجمع اعتراضی برگزار کردند. بدین ترتیب، اعتراضات بزرگ خیابانی مخالفان دولت وارد بیست و هفتمین هفته متوالی خود شد.

به گزارش رویترز، شهر تل آویو، مرکز تجاری اسرائیل، روز شنبه شاهد بزرگ‌ترین تظاهرات ضد دولتی علیه «لایحه تغییرات قضائی» در هفته‌های اخیر بود.

اعتراضات به لایحه تغییرات قضایی از دی ماه پارسال آغاز شد. بنیامین نتانیاهو هفتم فروردین، در حالی که دامنه اعتراضات به اعتصابات گسترده و بزرگ در این کشور کشیده شده بود، اعلام کرد که «برای جلوگیری از جنگ داخلی»، طرح تغییرات قضایی در مجلس را در این مرحله متوقف کرده و آن را به دوره تابستانی مجلس محول می‌کند.

در همین زمینه، آقای نتانیاهو اواخر خردادماه اعلام کرد که قضد دارد به رغم مخالفت ائتلاف اپوزیسیون «لایحه تغییرات قضائی» را بار دیگر به جریان بیاندازد.

قرار است کنست، پارلمان اسرائیل هفته آینده بخشی از این لایحه را به رای بگذارد. این تغییرات قضایی باعث خواهد که برخی از اختیارات دیوان عالی در قبال کابینه دولت محدود شود.

منتقدان می‌گویند که این اقدام گام خطرناک دیگری در جهت محدود کردن استقلال قضایی است که در نهایت دیوان عالی را به سیاستمداران واگذار می‌کند .

لایحه تغییرات قضایی انتقادهای بی‌سابقه آمریکا و کشورهای غربی دیگر متحد اسرائیل را نیز از دولت بنیامین نتانیاهو درپی داشته و جو بایدن در شش ماه گذشته از دیدار با آقای نتانیاهو خودداری کرده است. این لایحه، اقتصاد اسرائیل را نیز متلاطم کرده، سرمایه‌گذاری خارجی و ارزش پول اسرائیل را به‌شدت کاهش داده است.