کشته شدن هشت سرباز اسرائیلی بر اثر انفجار خودروی زرهی در رفح

ارتش اسرائیل اعلام کرد در ادامه عملیات نظامی در شهر رفح در جنوب نوار غزه، هشت سرباز این کشور کشته شدند.

بر اساس اعلام ارتش اسرائیل این سربازان که همگی اعضای یک واحد رزمی مهندسی بودند، در یک خودروی زرهی بر اثر شلیکی کشته شدند که باعث انفجار مواد مهندسی داخل خودرو شد.

در بیانیه ارتش آمده این اتفاق بر اثر نقض رویه‌های معمول در ساعات اولیه روز شنبه ۲۶ خرداد ئر منطقه تل‌السطان در غرب رفح رخ داده و تحقیقات درباره حادثه ادامه دارد.

دانیل هگاری،‌ سخنگوی ارتش اسرائیل گفته است انفجار اولیه بر اثر مواد کارگذاشته شده توسط حماس یا شلیک موشک ضدتانک بوده است.

در روایتی دیگر، شاخه نظامی گروه افراطی حماس مدعی شد که خودروی سربازان اسرائیلی در یک میدان مین طراحی‌شده گرفتار و سپس منفجر شد.

کشته شدن این هشت سرباز باعث شد مجموع تلفات نیروهای نظامی اسرائیل در جنگ غزه از ۳۰۰ نفر بگذرد و از سوی دیگر اعتراض‌های خانواده‌های گروگان‌های در بند حماس و متحدانش در داخل اسرائیل همچنان ادامه دارد.

بیشتر در این باره: عضو ارشد حماس: هیچ‌کس نمی‌داند چند گروگان‌ اسرائیلی در غزه زنده مانده‌اند

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، که به شدت از طرف این خانواده‌ها و سایر مخالفان ادامه جنگ تحت فشار است، کشته شدن هشت سرباز اسرائیلی را «بهای غم‌انگیز دیگر» در جریان «جنگ عادلانه» برای دفاع از اسرائیل دانست.

از سوی دیگر، در تجمع خانواده‌های گروگان‌ها، پیامی ویدئویی از آندره کوزلوف، یکی از چهار گروگان نجات‌یافته از غزه منتشر شد که او خواستار برقراری آتش‌بس برای آزادی سایر گروگان‌ها شده است.

او و سه گروگان دیگر هفته گذشته در جریان یک عملیات کم‌سابقه و هماهنگ میان نیروهای ارتش، پلیس و سازمان امنیت داخلی اسرائیل از غزه نجات یافتند.

این در حالی است که پیشروی تانک‌های اسرائیلی در منطقه تل‌السلطان در رفح ادامه دارد و مناطق ساحلی غزه هدف گلوله‌های توپ و تانک قرار گرفته‌اند؛ جایی که هزاران فلسطینی آواره شده از مناطق دیگر پناه گرفته‌اند.

همزمان با درگیری‌ها در غزه در جنوب اسرائیل، تبادل آتش ارتش این کشور در شمال با گروه حزب‌الله لبنان نیز ادامه دارد.

عملیات نظامی اسرائیل در مناطق دیگر غزه هم ادامه دارد و ساکنان حوکه شهر غزه در شمال این باریکه می‌گویند روز شنبه بر اقر حملات هوایی اسرائیل به دو خانه، دست‌کم ۱۵ نفر کشته شدند.

به گزارش رویترز، نیروهای امدادی غزه نیز اعلام کردند چهار فلسطینی دیگر نیز در مناطق جنوبی جان خود را از دست دادند.

جنگ غزه که بعد از حمله حماس به خاک اسرائیل در ۱۵ مهر سال گذشته و کشته شدن هزار و دویست تن آغاز شد، تا به حال به جان باختن بیش از ۳۷ هزار فلسطینی ساکن نوار غزه انجامیده است.

حماس که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا گروه تروریستی شناخته می‌شود، اعلام کرده است که با طرح آتش‌بس ارائه‌شده توسط رئیس‌جمهور آمریکا موافق است.

اما وزیر خارجه ایالات متحده هفته گذشته اعلام کرد حماس در پاسخ به پیشنهاد آتش‌بس در غزه، «تغییرات متعددی» را پیشنهاد داده که این پیشنهادها شامل موارد «غیرقابل اجرا» نیز می‌شود.