«حمله اسرائیل» به کارخانه سایپا در شهر حمص سوریه

به رغم ویرانی جاده مرزی لبنان و سوریه در حمله هوایی اسرائیل، جابه‌جایی لبنانی‌ها به کشور همسایه ادامه دارد

رسانه دولتی سوریه و یک نهاد نظارتی می‌گویند اسرائیل سه کامیون حامل «مواد غذایی و دارو» به مقصد لبنان را در داخل کارخانه خودروسازی ایرانی سایپا در سوریه مورد هدف قرار داد.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه، مستقر در بریتانیا، گزارش داده است که در حمله روز یکشنبه ۱۵ مهر اسرائیل، سه مامور کمک‌رسانی زخمی شدند.

خبرگزاری رسمی سوریه نیز با تایید این حمله به کارخانه شرکت «سیویکو» که سایپا سهمی ۸۰ درصدی در آن دارد، مدعی شده است این حمله خسارات مالی نیز در پی داشته است.

اما دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید در زمان حمله هوایی اسرائیل به سیویکو، این کارخانه خالی بوده و خسارت مالی نداشته است.

بیشتر در این باره: ادامه حملات هوایی اسرائیل به خاک سوریه

آمارهای اتاق بازرگانی ایران نیز نشان می‌دهد در حالی که در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۵ میلیون دلار قطعات خودرو به سوریه صادر شده، اما پارسال این رقم صفر بوده است؛ موضوعی که نشان می‌دهد احتمالا کارخانه سیویکو دست‌کم از ابتدای پارسال غیرفعال بوده است.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید سه کامیون مورد هدف قرار گرفته در حملات هوایی اسرائیل، از مرز عراق وارد سوریه شده بود و حامل کمک‌های بشردوستانه به لبنان بوده است.

لبنان جمعه گذشته نیز اعلام کرد حملات هوایی اسرائیل جاده مرزی بین‌المللی میان این کشور و سوریه را مسدود کرده است.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد اسرائیل طی روزهای گذشته حملات هوایی در مناطق مرزی سوریه و لبنان را به خاطر آنچه ارسال تسلیحات به حزب‌الله مورد حمایت ایران اعلام کرده، شدت بخشیده است.

اسرائیل معمولا بصورت رسمی این حملات را تایید نمی‌کند.

دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید در سال جاری اسرائیل ۸۲ حمله هوایی و ۱۹ حمله موشکی به اهداف مربوط به ایران در سوریه کرده که منجر به کشته شدن ۲۵۲ نفر، از جمله ۲۵ عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ۴۵ عضو حزب‌الله و ۲۸ شبه‌نظامی عراقی شده است.

شرکت خودروسازی سیویکو در شهرک صنعتی حسیا در حاشیه شهر حمص واقع شده و شرکت سایپا سهمی ۸۰ درصدی و شرکت خصوصی «حمیشو» سوریه سهمی ۲۰ درصدی در آن دارد.

این شرکت در سال ۱۳۸۶ برای تولید خودرو پراید افتتاح شد و چندین بار فعالیت آن متوقف شده است.

بیشتر در این باره: وزیر صنعت برای حل مشکل ممنوعیت «واردات قطعات» خودروی ایرانی به سوریه می‌رود