پلیس اسکاتلند: انتقادات جی کی رولینگ از قانون جدیدِ ضد نفرت‌پراکنی «مجرمانه نیست»

جی. کی. رولینگ

پلیس اسکاتلند اعلام کرد جی. کی. رولینگ، خالق مجموعه کتاب‌های هری پاتر، به دلیل اظهارات اخیرش در انتقاد از قانون جدید جرایم نفرت‌پراکنی در این کشور و زنان تَراجِنسی، تحت پیگرد قرار نمی‌گیرد.

خانم رولینگ که از منتقدان سرشناس قانون مبتنی بر تعریف جدید از افراد تراجنسی است، روز دوشنبه و همزمان با اجرایی شدن قانون جدید جرایم نفرت‌‌پراکنی در اسکاتلند انتقادات خود را در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) منتشر کرد.

بر اساس این قانون «دامن زدن به تنفر» در مورد سن، معلولیت، مذهب، تعلقات جنسیتی و هویت تراجنسی جرم تلقی خواهد شد.

ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا ضمن حمایت از جی. کی. رولینگ گفته است بیان نظرات مبتنی بر «عقل سلیم» در مورد جنسیت بیولوژیک نباید مجرمانه تلقی شود.

سخنگوی پلیس اسکاتلند روز سه‌شنبه ۱۴ فروردین گفت در مورد سخنان خانم رولینگ در شبکه‌های اجتماعی، شکایت‌هایی دریافت کرده ولی «این اظهارنظرها مجرمانه تلقی نمی‌شود و اقدامات بیشتری در این مورد انجام نخواهد شد.»

حمزه یوسف، وزیر اول اسکاتلند (رئیس دولت محلی) گفته است هدف از تصویب و اجرای قانون جدید «حفاظت از مردم در برابر موج رو به افزایش تنفر است.»

او افزود: «اگر رفتار شما تهدید آمیز، توهین آمیز و دامن زدن به تنفر نباشد نباید در مورد مجرمانه قلمداد شدن آن در چارچوب این قانون نگران باشید.»

این قانون جدید از زنان به عنوان یک گروه جمعیتی حفاظت نمی‌کند، ولی دولت محلی به رهبری حزب ملی‌گرای اسکاتلند در حال بررسی و تنظیم اصلاحات قانونی جدید با هدف مبارزه با زن‌ستیزی است.

اسکاتلند در زمنیه تدوین قوانین برای حفاظت حقوق افراد تراجنسی پیشگام بوده ولی قانونی که بیش از یک سال قبل با هدف تسهیل تغییر قانونی جنسیت در پارلمان محلی این ناحیه تصویب شد به دلیل ملاحظات تناقض با قوانین سراسری بریتانیا در زمینه دفاع از حقوق شهروندان از سوی دولت مرکزی رد شد.

قانون جدید جرایم مربوط به نفرت‌افکنی به دلیل تاثير بر آزادی بیان و نگرانی در مورد سوءاستفاده از آن برای به سکوت وادار کردن برخی از دیدگاه‌ها، از جمله مدافعان اختصاص فضاهای ویژه فقط به زنان، مورد انتقاد قرار گرفته است.

جی. کی. رولینگ در پیام‌های خود که روز دوشنبه در شبکه اجتماعی منتشر شد این قانون را به چالش کشید و برای اثبات انتقاد خود به ۱۰ نفر که می‌گویند زن تراجنسیتی هستند، از جمله فردی که به دلیل تجاوز محکوم شده، یک سوءاستفاده‌گر جنسی و یک فعال سرشناس حقوق زنان ترنس، اشاره کرد و ادعا کرد همه این افراد در حقیقت مرد هستند.

او افزود: «اگر تعبیر بیولوژیک از جنسیت جرم تلقی شود این پایان آزادی بیان و عقیده در اسکاتلند خواهد بود.»

ایندیا ویلوبی، اولین مجری زن ترنس در شبکه‌های تلویزیونی بریتانیا و یکی از افرادی که جی. کی. رولینگ در پیامش او را مرد توصیف کرد در واکنش به این اظهارات نوشت: «واقعا رقت‌بار است. سرشناس‌ترین نویسنده جهان تمام شب بیدار مانده تا یک مجموعه پست طولانی در مورد من بنویسد چون با تمام وجود از افراد ترنس متنفر است.»