معاون اول روحانی، جان بولتون را «حقوق‌بگیر» مجاهدین خلق نامید

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور ایران

در ادامه حملات شدید مقامات جمهوری اسلامی به انتصاب جان بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید، معاون اول رئیس جمهور ایران آقای بولتون را «حقوق‌بگیر» گروه سازمان مجاهدین خلق خواند و گفت که با این انتصاب‌ها «اتفاقی در ایران نمی‌افتد».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، اسحاق جهانگیری روز سه‌شنبه، ۷ فروردین، گفت: «این‌گونه نیست که گروهی که مهم‌ترین افتخارشان حقوق گرفتن از سازمان منافقین است سر کار بیایند و… تهدیدات علیه ملت ایران را آغاز و فکر کنند که ملت ایران با این تهدیدات جا می‌زند یا اتفاقی در ایران بیفتد».

وی تأکید کرد که با این «حرف‌ها و تشرها» اتفاقی برای مردم ایران «نمی‌افتد».

مقامات جمهوری اسلامی گروه سازمان مجاهدین خلق را «منافق» و گروه «تروریستی» می‌خوانند. این سازمان از فهرست «گروه‌های تروریستی» آمریکا و کشورهای اروپایی خارج شده‌است.

در همین حال هیچ گزارش مستندی دربارهٔ پرداخت پول از سوی گروه سازمان مجاهدین خلق به آقای بولتون وجود ندارد و وی تنها در نشست‌های این سازمان شرکت کرده‌است.

در همین حال در واکنش به انتصاب مشاور جدید امنیت ملی آمریکا، علیرضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان مجاهدین خلق، در توئیتر خود نوشت: «جان بولتون دارای بینش درست و درکی فراگیر از منطقه است به ویژه تهدید رژیم ایران و نیاز به آزادی‌سازی ایران».

آقای جهانگیری روز سه‌شنبه همچنین مقام‌های دولت دونالد ترامپ را متهم کرد که با «فضاسازی‌ها» تلاش می‌کنند سرمایه‌گذاری در ایران را «ناامن» کرده و «مانع نزدیک شدن دولت‌های منطقه به یکدیگر شوند».

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز روز یک‌شنبه انتخاب جان بولتون، به سمت مشاور امنیت ملی کاخ سفید را مایه «شرمساری» آمریکا خوانده بود.

در همان روز حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، نیز هدف نهایی از انتصاب‌های اخیر در دولت آمریکا را «براندازی جمهوری اسلامی» دانسته بود.

یک روز پیشتر نیز علاءالدین بروجردی، رئیس این کمیسیون، گفته بود در برابر انتصاب جدید جان بولتون در آمریکا باید رابطه با چین و روسیه تقویت شود.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز دوم فروردین پس از برکناری ژنرال هربرت مک‌مستر، جان بولتون را به سمت مشاور امنیت ملی خود انتخاب کرد.

این انتخاب با واکنش‌های گسترده‌ای از سوی مخالفان و موافقان جان بولتون روبرو شده‌است.

آقای بولتون از جمله سیاستمداران آمریکایی است که هنوز حمله به عراق را تصمیمی درست می‌داند. این در حالی است که دونالد ترامپ، پیشتر حمله به عراق را «احمقانه» خوانده بود.

مشاور جدید امنیت ملی آمریکا همچنین مدافع حمله «پیشگیرانه» به ایران و کره شمالی و طرفدار پروپاقرص سرنگونی جمهوری اسلامی است. وی در گذشته بارها در گردهمایی‌های سازمان مجاهدین خلق در پاریس سخنرانی کرده بود.

آقای بولتون هشت ماه پیش در گردهمایی سازمان مجاهدین خلق گفته بود که دولت دونالد ترامپ باید همانند این سازمان هدف خود را تغییر فوری رژیم جمهوری اسلامی تعیین کرده و سازمان مجاهدین را به عنوان یک جایگزین «مؤثر» قلمداد کند.

وی گفته بود که انقلاب ایران نباید چهل سالگی خود را ببیند.

در همین حال شائول موفاز، وزیر دفاع پیشین اسرائیل، در نشستی که روزنامه یعودیت آحارونوت برگزار کرد، اعلام کرده بود که جان بولتون در زمان جورج بوش به دنبال قانع ساختن اسرائیل برای حمله به ایران بود.

خبرگزاری رویترز به نقل از برخی کارشناسان و تحلیل‌گران انتصاب آقای بولتون را «میخی دیگر بر تابوت برجام» توصیف کرده‌است.

در همین حال تعدادی از نمایندگان مجلس ایران، از جمله جلال میرزایی و جلیل رحیمی، روز یکشنبه هدف از انتصاب جان بولتون را «نشان از عزم جدی» رئیس‌جمهوری آمریکا برای خروج از برجام یا «افزایش فشار به ایران برای اصلاح این توافق» دانستند.

دونالد ترامپ که بارها از توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی به‌شدت انتقاد کرده گفته‌است در صورتی که «ایرادهای فاجعه‌بار» برجام رفع نشود، تعلیق تحریم‌های هسته‌ای را دیگر تمدید نخواهد کرد.

مهلت اعلام شده توسط رئیس‌جمهوری آمریکا روز ۱۲ ماه مه آینده یعنی ۲۲ اردیبهشت ۹۷ به پایان می‌رسد.