نماینده مجلس: مخالفان واردات واکسن و داروی کرونا باید به جرم جنایت علیه بشریت تعقیب شوند

جلیل رحیمی جهان‌آبادی، نماینده مجلس ایران

یک نماینده مجلس ایران با اشاره «خط و نشان کشیدن‌های برخی مسئولان و مافیای داروی کشور برای ممانعت از ورود قرص درمانی کرونا به کشور» خواستار «تعقیب داخلی و بین‌المللی» این افراد به جرم «جنایت علیه بشریت» شد.

جلیل رحیمی جهان‌آبادی، نماینده تربت جام با انتشار توئیتی در روز یک‌شنبه ۲۹ آبان بدون اشاره به نام مسئولان و جزییات موانع‌تراشی آن‌ها در واردات داروی کرونا به کشور گفته است که «باید هر فردی که مانع دسترسی مردم به دارو و واکسن کرونا شود را به دلیل ارتکاب جنایت علیه بشریت و قتل عمد تحت تعقیب داخلی و بین‌المللی قرار داد».

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که واردات دیرهنگام واکسن کرونا به کشور تحت تاثیر سخنان رهبر جمهوری اسلامی در سال گذشته، موجب تشدید بحران کرونا و ثبت رکوردهای بالایی از آمار مرگ‌ومیر و مبتلایان در ماه‌های گذشته شد.

علی خامنه‌ای دی‌ ۹۹ ورود واکسن آمریکایی و بریتانیایی کرونا به ایران را «ممنوع» اعلام کرد و در پی این اظهارات بسیاری از مقامات ایران از سخنان علی خامنه‌ای دفاع و ضمن مخالفت با ورود واکسن‌های پرمصرف جهانی بر تولید واکسن کرونا در داخل تاکید کردند.

در همین حال تعدادی از وکلا و یک فعال مدنی که تابستان امسال قصد شکایت از برخی مسئولان به دلیل «سوءمدیریت کرونا» را داشتند، مرداد امسال بازداشت شدند.

از میان این بازداشت‌شدگان، مصطفی نیلی و آرش کیخسروی، وکیل و مهدی محمودیان، فعال مدنی که هم‌چنان در بازداشت به‌سر می‌برند، پیشتر دلیل تداوم بازداشت خود را «خودداری از امضای تعهدنامه مبنی بر عدم شکایت از علی خامنه‌ای و دیگر مقامات جمهوری اسلامی به دلیل سوءمدیریت کرونا» عنوان کرده بودند.