صدور حکم دونالد ترامپ در پرونده حق‌السکوت به پس از انتخابات موکول شد

صدور حکم مجازات دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا، در پرونده پرداخت حق‌السکوت به یک بازیگر فیلم‌های پورن به پس از انتخابات ریاست جمهوری موکول شد.

خوان مرچان، قاضی دادگاه منطقه‌ای منهتن، روز جمعه ۱۶ شهریور اعلام کرد برای پرهیز از هر گونه شائبه، «هر چند غیرقابل توجیه»، حکم این پرونده را ششم آذر، یعنی حدود سه هفته پس از انتخابات، اعلام خواهد کرد.

این حکم قرار بود ۲۸ شهریور، یعنی حدود دو ماه پیش از انتخابات، اعلام شود اما وکلای آقای ترامپ درخواست تعویق آن را داده بودند.

قاضی خوان مرچان دلیل به تعویق انداختن اعلام حکم را اجتناب از شائبه‌هایی مبنی بر اینکه «روند دادرسی تحت تاثیر قرار گرفته، یا به دنبال تاثیرگذاری بر انتخابات ریاست جمهوری است که متهم پرونده در آن نامزد است» عنوان کرد.

او تاکید کرد که «دادگاه یک نهاد عادلانه، بی‌طرف و غیرسیاسی است».

حدود چهار ماه پیش هیات منصفه این دادگاه دونالد ترامپ را در ۳۴ اتهام این پرونده کیفری مجرم شناخت؛ این نخستین بار بود که یک رئیس جمهور سابق در ایالات متحده در ارتکاب جرم محکوم می‌شد.

این پرونده مربوط به جعل مدارک تجاری با هدف پنهان کردن پرداخت ۱۳۰ هزار دلار به یک بازیگر پورن، استورمی دنیلز، در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ است.

به گزارش آسوشیتدپرس، مجازات جعل مدارک تجاری تا چهار سال زندان است اما قاضی همچنین اختیار دارد که حکم به آزادی به قید التزام، جریمه نقدی، یا تبرئه مشروط بدهد.

پس از انتشار خبر به تعویق افتادن اعلام حکم، دونالد ترامپ بار دیگر این پرونده را «شکار جادوگر» و «حمله سیاسی» خواند و در پستی در شبکه اجتماعی خود نوشت: «این پرونده باید به درستی مختومه شود، زیرا ما برای مهم‌ترین انتخابات در تاریخ کشورمان آماده می‌شویم».

دونالد ترامپ سال گذشته میلادی در چهار پرونده جداگانه متهم شد و با ورود به سال جدید، سال انتخابات، با احتمال چندین محاکمه در پرونده‌های کیفری روبه‌رو بود.

با این حال مجموعه‌ای از اقدامات حقوقی در دو ماه گذشته باعث تعویق یا تعلیق این محاکمه‌ها شده است.