قاضی پرونده اتهامی ترامپ درباره «نگهداری اسناد محرمانه» را بست

قاضی دادگاهی در ایالت فلوریدا پرونده قضایی علیه دونالد ترامپ به اتهام نگهداری غیرقانونی اسناد محرمانه دولتی پس از پایان دوره ریاست جمهوری را رد کرده است.

آیلین کانن، قاضی دادگاه ناحیه‌ای که در دوران ریاست جمهوری آقای ترامپ به این مقام منصوب شده است، در حکم خود که روز دوشنبه ۲۵ تیر صادر شد گفت جک اسمیت، دادستان ویژه این پرونده در وزارت دادگستری آمریکا، غیرقانونی به این مقام منصوب شده و در نتیجه برای تشکیل و هدایت این پرونده صلاحیت ندارد.

صدور این حکم برای دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری امسال، پیروزی مهم دیگری است.

وکلای او اسفند سال گذشته از دادگاه فدرال خواسته بودند این پرونده اتهامی با استدلال «مصونیت» او بسته شود.

بیشتر در این باره: ترامپ خواستار بسته شدن پرونده‌ اتهامی‌اش در رابطه با نگهداری اسناد محرمانه شد

دیوان عالی آمریکا نیز روز ۱۱ تیر در حکمی تاریخی اعلام کرد که رئیس‌جمهور پیشین برای بسیاری از تصمیم‌ها و اقدامات خود در ماه‌های پس از شکست در انتخابات سال ۲۰۲۰ از مصونیت برخوردار است.

آقای ترامپ قرار است در روزهای آینده از سوی حزب جمهوری‌خواه به عنوان نامزد رسمی این حزب در انتخابات ریاست جمهوری معرفی شود.

دادستانی به احتمال فراوان به حکم صادر شده قاضی دادگاه فلوریدا اعتراض خواهد کرد.

سایر دادگاه‌های آمریکا در پرونده‌های دیگری که وزارت دادگستری علیه دونالد ترامپ تشکیل داده و موضوعات سیاسی حساسی را در برمی‌گیرند صلاحیت جک اسمیت، دادستان ویژه، را تأیید کرده‌اند.

سخنگوی دفتر جک اسمیت حاضر نشد در مورد حکم روز دوشنبه اظهارنظر کند.

صدور این حکم دست‌کم باعث خواهد شد که آینده این پرونده در ابهام قرار بگیرد.

یکی دیگر از کیفرخواست‌هایی که جک اسمیت علیه دونالد ترامپ اعلام کرده است، نقش رئیس‌جمهور پیشین در زیر سؤال بردن نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۲ است و در آن پرونده، وکلای آقای ترامپ صلاحیت دادستان ویژه را به چالش نکشیده‌اند.

در پرونده مربوط به اسناد دولتی، آقای ترامپ به انتقال عامدانه اسناد محرمانه به اقامتگاه شخصی خود پس از پایان دوره ریاست جمهوری و ممانعت از اقدامات نهادهای مسئول برای بازگرداندن این اسناد متهم شده است.

بیشتر در این باره: پرونده نگهداری اسناد محرمانه؛ دونالد ترامپ در دادگاه اتهامات علیه خود را رد کرد

وکلای آقای ترامپ در این دادرسی اختیارات قانونی مریک گارلند، وزیر دادگستری آمریکا، برای تعیین جک اسمیت به عنوان دادستان ویژه این پرونده را زیر سؤال بردند.

آن‌ها استدلال می‌کنند که تشکیل این دفتر ویژه دادستانی توسط کنگره تأیید نشده و مجلس سنا نیز صلاحیت جک اسمیت برای هدایت این پرونده را تأیید نکرده و در نتیجه همه این تصمیم‌ها ناقض قانون اساسی بوده‌اند.

در مقابل وکلای وزارت دادگستری استدلال کردند که تعیین دادستان یا بازرس ویژه برای پیگیری پرونده‌های سیاسی حساس روشی جا افتاده در وزارت دادگستری است.

حکمی که قاضی آیلین کانن در روز دوشنبه صادر کرد مورد دیگری از احکام بحث‌برانگیز او به نفع دونالد ترامپ و ابراز تردید در عملکرد دادستانی است.

این قاضی در گذشته نیز دادرسی مربوط به پرونده دیگری علیه آقای ترامپ را بدون تعیین تاریخ به آینده‌ای نامعلوم موکول کرد.

در دادرسی اخیر نیز او به سه وکیل نامربوط به پرونده که دو نفر از آن‌ها مدافع دونالد ترامپ بودند اجازه داد استدلال‌های خود را در مورد صلاحیت یا عدم صلاحیت جک اسمیت، بازرس ویژه، ارائه دهند.

مریک گارلند، دادستان کل و وزیر دادگستری آمریکا، با این هدف که اتهامات علیه دونالد ترامپ مستقل از دولت پیگیری شود در سال ۲۰۲۲ جک اسمیت، دادستان ارشد جرایم جنگی و مبارزه با فساد دولتی را به عنوان بازرس ویژه این پرونده منصوب کرد.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و رادیو فردا؛ ش.ر/ ع.م