قاضی فدرال آمریکا: مدیر پیشین ستاد ترامپ به دادستان‌ها دروغ گفته بود

از راست: کنستانتین کیلیمنیک و پل منافورت؛ کیلیمنیک متهم است با سازمان‌های جاسوسی روسیه رابطه داشته؛ آن‌چه از سوی این تاجر رد شده‌است

یک قاضی فدرال ایالات متحده می‌گوید پل منافورت، مدیر پیشین ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ، به دادستان‌ها عمدا دروغ گفته و در نتیجه توافق با بازرس ویژه تحقیقات پرونده روسیه را نقض کرده‌است.

قاضی ایمی برمن جکسون، ۲۴ بهمن ماه، گفته شواهد «قابل توجهی» وجود دارد که نشان می‌دهد آقای منافورت در سه مورد مختلف، از جمله در مورد ارتباطاتش با کنستانتین کیلیمنیک، شریک تجاری پیشین خود، به دادستان‌ها دروغ گفته است.

کیلیمنیک متهم است با سازمان‌های جاسوسی روسیه رابطه داشته؛ آن‌چه از سوی این تاجر رد شده‌است. گزارش‌ها حاکی‌ست او در حال حاضر در روسیه به‌سر می‌برد.

قاضی جکسون حکم داده‌است که دروغگویی منافورت به دادستان‌ها، ناقض توافقی‌ست که او با بازرس ویژه پرونده تحقیقات روسیه، رابرت مالر، کرده بود. نقض این توافق می‌تواند به محکومیت سنگین سلب آزادی آقای منافورت بیانجامد.

رابرت مالر از سوی وزارت دادگستری آمریکا مسئول انجام تحقیقات در مورد اتهام دخالت در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا توسط روسیه است. نهادهای اطلاعاتی آمریکا گفته‌اند برآوردهای آن‌ها نشان می‌دهد روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶، دست به دخالت‌هایی به نفع دونالد ترامپ و به زیان هیلاری کلینتون زده‌است.

روسیه این اتهام‌ها را رد کرده‌است. ترامپ بارها گفته هیچ‌گونه تبانی بین او و مسکو صورت نگرفته‌است و در مواردی نیز تحقیقات را «تصفیه حساب سیاسی» توصیف کرده‌است.

قاضی ایمی برمن جکسون گفته است مواردی که رئیس پیشین ستاد ترامپ در مورد آن‌ها دروغ گفته، در صدور حکم نهایی برای او تاثیر خواهد داشت.

وکلای آقای منافورت گفته‌اند او قصد نداشته عمدا مسیر تحقیقات را به بی‌راهه ببرد یا در آن مانعی ایجاد کند، تنها برخی جزئیات را فراموش کرده بود و بعدا به خاطر آورده‌است.

دادستان‌هایی که با بازرس مالر همکاری می‌کنند گفته‌اند مذاکرات بین کنستانتین کیلیمنیک و پل منافورت، به طرح صلح اوکراین مربوط می‌شود و بخش بسیار مهمی از تحیقات مالر را تشکیل می‌دهد.

آن‌چه «طرح صلح» عنوان شده به تنش‌های سال ۲۰۱۴ باز می‌گردد؛ بعد از آن‌که ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهوری پیشین اوکراین، در پی تظاهرات و اعتراضات گسترده ضد دولتی، کشورش را ترک کرد.

آمریکا و متحدانش، پس از آن‌که روسیه شبه‌جزیره کریمه اوکراین را به خاک خود ضمیمه کرد، تحریم‌هایی را علیه مسکو اعمال کردند. مسکو در پی کاهش فشارها بود. بنا بر پرونده‌های موجود در دادگاه «طرح صلح» به برچیدن تحریم‌ها علیه روسیه مربوط می‌شد.

اعضای هیئت منصفه یک دادگاه در آمریکا ۳۰ مرداد ماه سال جاری، آقای منافورت، را در هشت اتهام از ۱۸ مورد اتهام مطرح‌شده علیه او، از جمله اتهام مربوط به فرار مالیاتی، اعلام نکردن حساب‌های بانکی خارج از کشور و دیگر تخلفات بانکی، مجرم شناختند.

در حکمی که قاضی جکسون روز ۲۴ بهمن صادر کرده، گفته شده شواهد موجود نشان می‌دهد پل منافورت در مورد ارائه آمارهای داخلی ستاد ترامپ به کیلیمینیک، نیز دروغ گفته‌است.

اروپای آزاد، رادیو فردا|ت