کریم ماسیموف، رئیس پیشین کمیته امنیت ملی قزاقستان، بازداشت شد

کریم ماسیموف، نخست وزیر پیشین و رئیس برکنار شده کمیته امنیت ملی قزاقستان

همزمان با تداوم ناآرامی‌ها در قزاقستان، رئیس پیشین کمیته امنیت ملی این کشور به همراه چند تن دیگر از مقام‌ها به ظن «خیانت» بازداشت شد.

کمیته امنیت ملی قزاقستان روز شنبه، ۱۸ دی‌ماه، در بیانیه‌ای اعلام کرد کریم ماسیموف، رئیس پیشین این نهاد که در پی ناآرامی‌های چند روز اخیر از سمت خود برکنار شده بود، با اتهام «خیانت بزرگ» روبه‌رو است.

بر اساس این گزارش، آقای ماسیموف، از متحدان نزدیک نورسلطان نظربایف، رئیس‌ جمهوری پیشین قزاقستان، از روز پنج‌شنبه به همراه چند تن دیگر از مقامات این کشور که نام‌شان فاش نشده است، در «بازداشت موقت» به سر می‌برد.

ناآرامی‌های اخیر قزاقستان که مرگبارترین مورد از زمان استقلال این کشور در سال ۱۹۹۱ است روز یک‌شنبه هفته گذشته در ایالت مین قشلاق در جنوب غربی این کشور و با اعتراض به دو برابر شدن بهای گاز مایع که برای سوخت خودرو استفاده می‌شود، آغاز شد.

به گفته مقامات قرقیزستان، در جریان درگیری با معترضان تاکنون دست‌کم «۱۸ مامور پلیس و پرسنل نیروهای امنیتی» کشته شده‌اند.

همچنین شمار معترضان کشته شده در درگیری با نیروهای امنیتی ۲۶ تن اعلام شده است. خبرنگاران رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی در آلماتی گزارش دادند روز پنج‌شنبه ۱۶ دی نیروهای امنیتی که برخی از آن‌ها سوار بر نفربرهای زرهی بودند در میدان جمهوری به سوی معترضان شلیک کردند.

در همین حال، وزارت کشور قرقیزستان روز شنبه اعلام کرد بیش از چهار هزار و ۴۰۰ نفر در جریان اعتراضات اخیر بازداشت شده‌اند.

هر چند ناآرامی‌های اخیر با اعتراض به دو برابر شدن قیمت گاز مایع که برای سوخت خودرو استفاده می‌شود آغاز شد، سرعت گسترش اعتراضات به شهرها و نواحی مختلف قزاقستان بیانگر آن است که نارضایتی‌های مردم عمیق‌تر و دلایل بیشتری دارد.