پیشروی روسیه در اطراف دومین شهر بزرگ اوکراین؛ کی‌یف مجبور به افزایش واردات برق شد

تخلیه ساکنان وُوْچانسک. ارتش روسیه با پنج گردان به سمت این شهر در حال پیشروی است

ارتش اوکراین روز دوشنبه خبر داد که نیروهای روسیه در تهاجم خود در منطقه شمال شرق خارکیف پیشرفت‌هایی داشته‌اند و مقامات نظامی اوکراین در این روز از احتمال گسترش رویارویی نظامی در این جبهه خبر دادند.

نیروهای روسیه در روزهای اخیر به‌ طور متمرکز به این منطقه حمله کرده‌اند و این نگرانی در میان اوکراینی‌ها و متحدان غربی آنها ایجاد شده است که یک حمله گسترده به شهر مهم خارکیف در راه است.

شهر خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین، تنها ۳۰ کیلومتر با مرز روسیه فاصله دارد.

به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، به گفته تحلیلگران، نیروهای روس قصد دارند پیش از ورود یک بسته بزرگ از کمک‌های نظامی جدید برای کی‌یف از سوی ایالات متحده و شرکای اروپایی به میدان جنگ در هفته‌ها و ماه‌های آینده، از نقاط ضعف اوکراین استفاده کنند.

آنها می‌گویند که این بازه زمانی یک فرصت برای مسکو و یکی از خطرناک‌ترین دوره‌ها را برای کی‌یف در این جنگ دو ساله ایجاد کرده است.

ستاد کل ارتش اوکراین در گزارش وضعیت خود که بامداد دوشنبه ۲۴ اردیبهشت در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، اعلام کرد: «دشمن در حال حاضر به موفقیت‌های تاکتیکی دست یافته است.»

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین اعلام کرد که پس از تصرف چندین روستا در منطقه عمدتاً روسی‌زبان خارکیف، درگیری‌ها در حال حاضر در اطراف شهر وُوْچانسک، تنها پنج کیلومتر دورتر از مرز روسیه، جریان دارد.

اوکراین اعلام کرد که با وجود متحمل شدن تلفات سنگین، ارتش روسیه نیروهای قابل توجهی را در نبرد برای ووچانسک مستقر کرده است و اکنون پنج گردان به سمت این شهر پیشروی می‌کنند.

ووچانسک در آغاز جنگ به اشغال روسیه درآمده بود اما در جریان تهاجم پاییزی اوکراین در سال ۲۰۲۲ در منطقه خارکیف، نیروهای روسیه از ووچانسک عقب‌نشینی کردند. طبق آمار اوکراین، در آن زمان حدود ۳۵۰۰ نفر هنوز در این شهر زندگی می‌کردند.

روسیه از روز ۲۱ اردیبهشت یک عملیات جدید را در منطقه خارکیف آغاز کرد و طی دو روز گذشته، وزارت دفاع روسیه از تصرف ۹ روستا در این منطقه خبر داده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین یکشنبه‌شب در سخنرانی ویدئویی شبانه خود گفت که «نبردهای تدافعی شدیدی در بخش بزرگی از منطقه مرزی ما در جریان است.»

این درگیری‌های تازه پس از آن تشدید شده که طی ماه‌های اخیر، تغییر عمده‌ای در خط مقدم جبهه هزار کیلومتری بین ارتش دو کشور ایجاد نشده بود.

به نوشته خبرگزاری‌ها، حمله جدید به خارکیف ممکن است تلاشی از سوی روسیه برای ایجاد یک «منطقه حائل» برای محافظت از بلگورود باشد. بلگورود شهری مرزی در روسیه است که هدف حملات زیادی از سوی اوکراین بوده و آسیب دیده است.

رکورد واردات برق به اوکراین شکسته شد

وزارت انرژی اوکراین روز دوشنبه اعلام کرد با توجه به خسارات زیادی که حملات روسیه به زیرساخت‌های انرژی اوکراین زده، اوکراین قصد دارد در این روز رکورد واردات برق از پنج کشور اروپایی، یعنی رومانی، اسلواکی، لهستان، مجارستان و مولداوی را بشکند.

انتظار می‌رود واردات برق اوکراین به ۱۹۴۸۴ مگاوات ساعت برسد و با این حساب، رکورد ۱۸۶۴۹ مگاوات ساعت در پایان ماه مارس پس از اولین موج حملات روسیه به بخش انرژی اوکراین را بشکند.

حملات ترکیبی هفته گذشته به زیرساخت‌های انرژی اوکراین باعث آسیب جدی به سه نیروگاه حرارتی شد و فشار بیشتری بر شبکه برق این کشور وارد کرد.

حملات موشکی و پهپادی روسیه به بخش انرژی اوکراین از ماه مارس شدت گرفته و به گفته گرمن گالوشچنکو، وزیر انرژی اوکراین، بیش از ۱ میلیارد دلار به این بخش خسارت وارد کرده و باعث خاموشی در بسیاری از مناطق شده است.

تأسیسات حرارتی و آبی و همچنین شبکه‌های انتقال برق بیشترین آسیب را متحمل شده‌اند که منجر به از دست رفتن حدود ۸۰ درصد از ظرفیت تولید برق حرارتی اوکراین و افزایش وابستگی به سه نیروگاه هسته‌ای این کشور شده است که حدود ۵۰ درصد از برق این کشور را تولید می‌کنند.

با استفاده از خبرگزاری‌های آلمان و رویترز/ پ. پ./ ف. دو.