خسرو علیکردی، وکیل حقوق بشر، راهی زندان می‌شود

خسرو علیکردی، وکیل دادگستری

خسرو علیکردی، وکیل دادگستری، اعلام کرد که روز شنبه ۲۸ بهمن بابت یک سال حکم حبس راهی زندان خواهد شد.

آقای علیکردی این خبر را در ویدئویی که روز جمعه، ۲۷ بهمن منتشر کرده، اعلام کرده است.

او در این ویدئو خطاب به رهبر جمهوری اسلامی، ضمن رد ادعای علی خامنه‌ای مبنی بر نبود هیچ زندانی سیاسیِ منتقد، مخالف و دگراندیش در زندان‌های جمهوری اسلامی می‌گوید که او یکی از وکلایی است که به دلیل قبول وکالت متهمان و زندانیان سیاسی و خانواده‌های دادخواه و اطلاع‌رسانی درباره این پرونده‌ها تحت تعقیب کیفری قرار گرفته است.

این وکیل دادگستری بابت پرونده‌های مختلفی که برای او باز شده است به یک سال حبس، دو سال اقامت اجباری در شهرستان نهبندان واقع در استان خراسان جنوبی، دو سال منع از وکالت، دو سال ممنوعیت از خروج کشور و ممنوعیت از فعالیت در فضای مجازی، محکوم شده است.

دادگاه انقلاب مشهد به ریاست هادی منصوری از جمله اتهامات آقای علیکردی را «نشر اکاذیب از طریق سامانه‌های رایانه‌ای و عدم حفظ اسرار» و «فعالیت تبلیغی به نفع گروه‌های مخالف نظام» اعلام کرده است.

بیشتر در این باره: حکم زندان خسرو علیکردی، وکیل دادگستری، طی «هشت روز» تأیید شد

خسرو علیکردی وکالت فاطمه سپهری، از امضاکنندگان نامه استعفای علی خامنه‌ای، خانواده ابوالفضل آدینه‌زاده، از کشته‌شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ در مشهد، و شمار دیگری از زندانیان سیاسی را بر عهده دارد.

در سال‌های گذشته به‌ویژه پس از اعتراضات «زن زندگی آزادی» فشار بر وکلای حقوق بشر در ایران افزایش یافته و بسیاری از آن‌ها علاوه بر احضار و بازداشت، با احکام سنگینی ازجمله حبس، تبعید، شلاق و حتی مصادره اموال روبه‌رو شده‌اند.