بحران امدادرسانی؛ مسمومیت و گازگرفتگی ۱۴۰ تن از مردم خوی، دو تن جان باختند

مردم زلزله‌زده خوی

بحران امدادرسانی به مردم آسیب‌دیده از زلزله خوی همچنان ادامه دارد و همچنان نیروهای یگان ویژه در مناطق مختلف این شهر مستقرند. همزمان در نبود چادر و وسایل گرمایشی استاندارد، بیش از ۱۴۰ تن از مردم زلزله‌زده دچار مسمومیت ناشی از استفاده از «زغال» و «والور نفتی» شده و دست‌کم دو تن از آنها جان خود را دست دادند.

احسان ریخته‌گر، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی از موارد متعدد مسمومیت در میان آسیب‌دیدگان زلزله خوی خبر داد و گفت که دست‌کم ۱۱۶ تن از مردم در مناطق مختلف خوی دچار مسمومیت ناشی از گاز منواکسیدکربن شده‌اند و تاکنون دو نفر به دلیل این مسمومیت جان خود را از دست داده‌اند.

بیشتر در این باره: فراخوان زندانیان سیاسی اوین برای کمک مردمی به زلزله‌زدگان خوی

به گفته معاون دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی همچنین با اعلام اینکه فقط در بیست و چهار ساعت گذشته ۱۱ نفر از زلزله‌زدگان خوی دچار مسمومیت شده‌اند، تاکید کرد که باید نکات ایمنی در داخل چادرهایی که گرمایش آنها از طریق بخاری‌های نفتی یا گازی تامین می‌شود، رعایت شود.

همزمان فرزین رضازاده، مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی آذربایجان غربی از مسمومیت حدود ۱۴۰ نفر بر اثر گازگرفتگی با گاز منواکسید کربن در چادرهای زلزله‌زدگان خوی از ۹ بهمن ماه تاکنون خبرداد.

رضازاده گفت: «روز شنبه پانزدهم بهمن ماه نیز مادری ۸۲ ساله و پسر ۵۶ ساله او که اهل فیرورق خوی بودند به دلیل استنشاق گاز منوکسید کربن ناشی از احتراق زغال در داخل چادر، جان خود را از دست دادند.»

مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی آذربایجان غربی افزود که این مادر و پسر از «زغال» در داخل چادر با هدف گرمایش استفاده کرده بودند که دچار مسمومیت ناشی از منوکسید کربن شده و جان باختند.

رضازاده از مردم خوی که در چادرهای امدادی اسکان دارند خواست در صورت استفاده از سیستم گرمایشی به جز بخاری‌های برقی حتما از دودکش استفاده کرده و مسائل ایمنی را رعایت کنند.

خبرگزاری مهر در همین ارتباط از مسمومیت تعدادی از کودکان زلزله‌زده در اثر استنشاق گاز منواکسید کربن در چادرها خبر داد و نوشت که دست‌کم سه کودک با دود والور نفتی در چادر مسمومیت شده بودند که از مرگ نجات یافتند.