حمله مسلحانه منتسب به جدایی‌طلبان در بلوچستان پاکستان ۱۱ کشته برجای گذاشت

انتقال اجساد کشته‌شدگان حمله جمعه‌شب در بلوچستان پاکستان

مقام‌های پاکستان می‌گویند حمله مهاجمان ناشناس در جنوب غربی پاکستان ۱۱ کشته بر جای گذاشته است.

شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، در بیانیه‌ای این حمله را «تروریستی» خوانده و هشدار داده‌ است که عاملان و همدستان آن مجازات خواهند شد.

پلیس پاکستان روز شنبه ۲۵ فروردین ماه اعلام کرد که شش فرد مسلح شامگاه جمعه به وقت محلی، اتوبوسی را نزدیک شهر نوشکی در استان بلوچستان پاکستان متوقف کرده و با بررسی کارت‌های شناسایی ۹ کارگر پنجابی را ربوده‌اند.

الله بخش، افسر ارشد پلیس محلی، به خبرگزاری فرانسه گفته‌ است که اجساد این افراد سپس در فاصله دو کیلومتری از بزرگراه پیدا شده که از «نزدیک تیرباران شده‌ بودند.»

زاهد عمران، یک شاهد عینی، نیز به خبرگزاری فرانسه گفته است زمانی که افراد مسلح سوار اتوبوس شدند، به مسافران ربوده شده می‌گفتند: «شما پنجابی‌ها فرزندان ما را می‌کشید، بلند شوید و با ما بیایید».

به گفته افسر ارشد پلیس، مهاجمان در مرحله بعد به خودروی متعلق به یک نماینده مجلس استانی تیراندازی کردند و هرچند او در خودرو نبود، اما انحراف خودرو منجر به کشته شدن دو سرنشین آن شد.

الله بخش در عین حال گفته‌ که تعقیب و گریز برای دستگیری این مهاجمان ادامه دارد. این افسر پلیس «روش‌های جدایی‌طلبان بلوچ» را به آنها نسبت می‌دهد.

حبیب‌الله موسی‌خیل، مقام ارشد اداره ناحیه نوشکی، به خبرگزاری فرانسه گفته است که اقدامات پلیس برای دستگیری مهاجمان ادامه دارد اما آنها موفق شده‌اند از منطقه فرار کنند.

پنجابی‌ها، بزرگترین گروه قومی در پاکستان‌اند و تصور می‌شود که بر نیروهای نظامی که درگیر نبرد برای سرکوب گروه‌های مسلح بلوچستان‌اند، تسلط دارند.

بلوچستان، بزرگترین استان پاکستان است که با وجود داشتن منابع طبیعی فراوان، فقیرترین استان است. این استان حساس‌ترین بخش این کشور است؛ چراکه مدت‌ها شاهد شورش‌های خونین بوده است. هم جدایی‌طلبان و هم ملی‌گرایان از تبعیض شکایت دارند و خواهان سهمی منصفانه‌تر از ثروت و منابع طبیعی این منطقه هستند.

اواخر ماه گذشته میلادی نیز هشت شورشی بلوچ در تلاش برای حمله به بندر استراتژیک مورد استفاده چین در ایالت جنوب غربی بلوچستان کشته شدند.

اکتبر سال گذشته نیز، افراد مسلح شش کارگر پنجابی را که در حال ساخت یک خانه شخصی بودند، کشتند.