دیده‌بان حقوق‌بشر سوریه: در حمله منتسب به داعش ۱۸ نفر کشته و ۵۰ تن مفقود شدند

تلاش برای جمع‌آوری قارچ از بیابان‌های سوریه که پر از مین و پناهگاه نیروهای داعش است، جان عده‌ای را به خطر می‌اندازد

یک دیده‌بان تحولات جنگ داخلی سوریه خبر داد در حمله مسلحانه‌ای که تصور می‌شود توسط شبه‌نظامیان مرتبط با گروه «حکومت اسلامی» موسوم به داعش انجام شد، ۱۸ نفر از جمله غیرنظامیانی که مشغول جمع‌آوری قارچ بودند، کشته شدند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه که مخالف حکومت بشار اسد و مرکز آن در لندن است و با کمک شبکه منابع خود در داخل کشور اخبار درگیری‌های سوريه را منتشر می‌کند، روز چهارشنبه ۱۶ اسفند گفت این حمله به درگیری شدیدی بین نیروهای وابسته به حکومت و شبه‌نظامیانی که به احتمال فراوان وابسته به داعش بودند منجر شد.

این نهاد دربیانیه خود افزود: «مرگ ۱۸ نفر، از جمله چهار شبه‌نظامی طرفدار دولت، تایید شده و دست کم ۵۰ نفر مفقود شده‌اند. مهاجمان در این حمله از مسلسل استفاده کردند و ده‌ها خودرو نیز به آتش کشیده شد.»

«قارچ‌ دنبلان» که در نواحی صحرایی سوریه می‌روید، به خاطر کیفیتش در جهان شهرت دارد و در کشوری که پس از ۱۳ سال جنگ، ویرانی و فقر، دچار بحران اقتصادی شدیدی است، می‌تواند منبع درآمد خوبی برای مردم باشد.

هر سال در ماه‌های فوریه تا آوریل، مردم بدون توجه به هشدارهای دولت جان خود را به خطر می‌اندازند و برای جمع آوری این قارچ‌ها به نواحی صحرایی سوریه موسوم به «بادیه» می‌روند که مملو از مین و در عین حال از پناهگاه‌های نیروهای «جهادی» است.

رسانه‌های دولتی سوریه ماه گذشته گزارش دادند بر اثر انفجار مین‌هایی که توسط گروه «حکومت اسلامی» کار گذاشته شده بود، ۱۴ نفر که در این منطقه مشغول جمع آوری قارچ بودند کشته شدند.

در ادامه عملیات نظامی با حمایت ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا، گروه داعش در سال ۲۰۱۹ آخرین بخش‌های قلمرو خود در خاک سوریه را از دست داد. ولی نیروهای باقیمانده این گروه هنوز در نواحی دورافتاده خود را پنهان کرده‌اند و هر از چند گاه حملات مرگباری انجام می‌دهند.

آنها علاوه بر به کمین برای غیرنظامیان سوری، به شبه‌نظامیان کرد سوریه، نیروهای دولتی و شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران حمله می‌کنند و در مواردی به خاک عراق نیز حمله کرده‌اند.

تخمین زده می‌شود که در جنگ داخلی سوریه که در مارس ۲۰۱۱ در پی سرکوب خونین معترضان توسط نیروهای دولتی آغاز شد، حدود نیم میلیون نفر کشته و میلیون‌ها نفر آواره شدند.